צרו קשר
לפגישת ייעוץ

    מרכז רפואי VIV / פודקסט / הכל משפיע על הכל

    הכל משפיע על הכל

    כאשר אנחנו מדברים על Longevity – המדע של החיים הארוכים והבריאים, הכלל של "דבר גורר דבר" הופך מוחשי ממש. אפילו כשזה לא נראה כך, הכל משפיע על הכל. לתפישה הסובייקטיבית של אדם את עצמו כשהוא מביט בראי יש השפעה ביולוגית על גופו. הזרמה של דם לאגן אצל גברים תשפיע על יכולת לקיים יחסי מין טובים. והסקס הטוב ישפיע על הקשרים החברתיים ואלה ישפיעו על האושר והחיים המהנים

    בפרק זה ד"ר צחי וידר מארח את שירה פרבר, שחקנית, במאית, מחזאית ותסריטאית ולאחרונה גם כוכבת "הישרדות".
    שירה מקפידה על פעילות גופנית יומיומית, תזונה בריאה ותוספי תזונה ומנטרת את השינה שלה באמצעות טבעת OURA. אבל מעל הכל, היא שואפת להיות מאושרת במה שהיא עושה, כי גוף ונפש הולכים יחד.
    השיחה של צחי ושירה עוסקת בהשפעה של הכל על הכל: אורח החיים, התזונה, שינה, הסקס, המיינדסט ועוד.
    איך הכל הוא מערכת אחת.הם מדברים איך לבחור את הפעילויות שכל אחד מאיתנו יעשה כדי להאריך את תוחלת החיים המהנים שלה או שלו.

    01.06.2022
    כמה מילים על ערוץ הJoyspan
    להאזנה ב-Google podcasts להאזנה ב-Spotifyלהאזנה ב-Apple podcasts

    תקציר הפרק

    שלום רב. אנחנו בפרק נוסף של הפודקאסט שלי JOYspan. האורחת שלי היום היא השחקנית והיוצרת שירה פרבר, שמגדירה את עצמה מכורה לחיים הארוכים הטובים והמהנים. הפרק שלנו היום יעסוק בסוגיה חשובה לענייננו, "הכול משפיע על הכול".

    יש כיום בעולמות המדע והרפואה המון מידע על איך אנחנו עוצרים את הגיל הביולוגי, לא רק עוצרים אלא גם לוקחים אותו לאחור. אנחנו יכולים ביולוגית להיות יותר צעירים וזה קשור בהרבה דברים שאנחנו יכולים לעשות, זה קשור בהרבה דיסציפלינות שלעיתים הן מחוברות ולעיתים הן נפרדות והקטע החשוב הוא שהכל משפיע על הכל. אם אנחנו מדברים על תזונה, אם על ספורט או על שינה או סטרס וגם דברים אחרים, חייבים להבין שהכל משפיע על הכל.

    אבל בואי ספרי לי את שירה, על ההרגלים שלך. נתחיל בתזונה, צום – הדברים שאת היום עושה.

    אני משלבת, אני אוכלת בריא ואני מאזנת. אני מקווה שמה שאני עושה הוא נכון. לא אגיד לך שאני לגמרי נמנעת מדברים לא בריאים, הנה למשל אני אוכלת בלילה, מסיימת הצגה מאוחר. לפני ההצגה אני לא אוכלת ולאחריה אני כן. אני שותה אלכוהול ואני לא טבעונית בכלל, אני אוכלת בשר. אני אוכלת גם שטויות לפעמים אבל אני מנסה להיות כל הזמן באיזשהו איזון. יום שהתפרעתי אני מנסה לאזן בחזרה. אני עושה צום, לא תמיד 16/8 אבל משתדלת לצום מדי זמן אבל אני לא מקפידה על צום באופן דתי.

    רק נגיד שצום זה דבר חשוב, כלי יעיל מאוד. אני למשל צם פעם בשבוע ל 24 שעות. אבל ביחס למה שאת מספרת לי, לאכול בלילה ולשתות אלכוהול זה משבש לחלוטין, זה גם פוגע בשינה, את יודעת נכון?!

    יש לי טבעת שמנטרת שינה אז אני יודעת כי היא מדברת אלי והיא מראה לי שהאכילה בלילה פוגמת בשינה ואני לוקחת בחשבון אבל לא תמיד מקפידה עד הסוף.

    תשמעי, גם אני אוהב לאכול ואני אוהב גם וויסקי מאוד. אבל חשוב להבין שאם אנחנו רוצים לשמר אלמנט קריטי כמו שינה מלאה וטובה, שמשפיעה לנו על הכל – מתסמונת מטבולית דרך לחץ דם ורמות סוכר בדם, שלא לדבר על השפעות קוגניטיביות – כי שינה גרועה תשפיע לנו כמובן גם על היכולות המוחיות, אז אנחנו יודעים וצריכים להתחשב בכך שרצוי מאוד שעתיים שלוש לפני השינה לא לאכול ולא לצרוך אלכוהול. ואני לא מדבר רק על מספר שעות השינה אלא על האיכות שלה במובן של מחזורי השינה המלאים הכה חיוניים. לכן ההמלצה היא גורפת לאכול כמה שיותר בשעות היום ולהמעיט באכילה בשעות הערב ובטח ובטח לפני השינה. כי אנחנו ישנים מצוין רק כאשר הגוף שלנו לא עסוק בעיכול של מזון.

    בואי נדבר על תוספים. את לוקחת מהם?

    כן, אני לוקחת אחרי האספרסו של הבוקר שעליו אני לא יודעת לוותר. מיץ ירוק עם כורכום ושורש מרינגה, מגמה וגוז'י בר. חוץ מזה אני לוקחת אומגה 3. מצוין כי אומגה 3 מצוין לתיפקודים מוחיים, זה תוסף חשוב מאי כמוהו. גם ויטמין D נחושץ ולא רק בבידודי הקורונה אלא כל השנה. ויטמין C נחוץ פעמים רבות כתוסף קבוע. תוספים מהקטגוריה של Nad Booster הם גם חשובים לנו מאוד לרמה האנרגטית והחיוניות של הגוף.  מגילאים די צעירים יצרן האנרגיה בתאים, במיטוכונדריה, שנקרא NAD הולך ומתדלדל ונטילת תוספים כמו NMN או NR מפצה על החוסר שנוצר ולכן משפיעה על האנרגטיות הגופנית.

    אני גם ממליץ לקחת תוספים מקטגורית הפרוביוטיקה וכמובן לא רק לנשים. התוסף הזה מטפל במיקרוביום – מאזן החיידקים הטובים במערכת העיכול – מה שנקרא לעיתים רבות גם ה"מוח השני". אנחנו הולכים ומבינים יותר ויותר שהרכב החיידקים של המעי הוא בפני עצמו מערכת שלמה שקשורה בתפקוד מוחי ועוד הרבה מאוד דברים. הרכב החיידקים במעי ישפיע גם על משקל הגוף.

    אני רוצה להיכנס אתך לעוד תחום, שהוא כידוע בנפשי כי אני עוסק בו כבר שנים רבות והוא עניין המראה הגופני, הנראות של האדם, בעיקר בפני עצמו. כי החוויה הסובייקטיבית יש לה משקל רב. מדוע חשוב שהאדם ישמח ממה שהוא רואה בראי?  מפני שלצורה בה אתה תופש את עצמך, יש השפעה שהיא מעבר לזו הפסיכולוגית. יש לה השפעה על הביולוגיה של האדם. כמה שנים יאריך בחייו, מה יהיה הגיל הביולוגי שלך בפועל ובמנותק מהגיל הכרונולוגי.

    בתחום הזה אני מאמינה בלשמר יותר מאשר בלשנות ממש. אני לא אוהבת את הקיצוניות של הדברים. נולדתי עם שפתיים בעובי מסויים, אני לא פתאום בבוקר אחד אשנה אותן מהקצה, אם סתם לתת דוגמה.

    הטכנולוגיות שיש היום לשימור ולתחזוקה, שיש להן השפעה כמובן גם על איך שנראה את עצמנו בראי, הן אדירות. שרירי האגן ושרירי הבטן שהם כה חשובים לגוף, ניתן לאמנם ולשמור על נפחם במנותק מאימון גופני ועל ידי הטכנולוגיות החדישות. ללא מאמץ. זה לא מנותק כמובן מהצורך באימון גופני שהוא חשוב לא פחות ולכן אלה רק מתווספים אליו.

    אנחנו יודעים שבשביל LONGEVITY – להחזיר את הגיל לאחור – אנחנו חייבים להיות פעילים כמה שיותר. פחות לשבת ופחות לשכב והרבה יותר להיות בתנועה מתמדת. לעמוד וללכת מתי שאנחנו יכולים. וכמובן שני אימונים אירוביים בשבוע זה מה שנקרא גיים צ'יינג'ר. וזה עוד לפני שדיברנו על מסת שריר שאת יודעת אני מניח כמה היא חשובה בגילאים יותר מתקדמים. חיבור של אימוני כוח, פעילות איירובית, תנועה מתמדת ותוספים נכונים הוא ממש נוסחה מוכחת למטרה של הולכת הגיל לאחור. נצטרך כפי הנראה גם תוספי חלבון בכדי שהגוף יידע לבנות מסת שריר מכל הפעילויות הברוכות הללו.

    הרפואה של היום מבקשת לשים לב במיוחד להבדלים בין גברים ונשים בכל הדברים האלה שאנחנו מדברים עליהם. זה נכון?

    בוודאי שיש הבדל ובוודאי שצריך לאבחן ולטפל תוך התחשבות בהבדלים בין המינים. אפילו במקום המובן ביותר והמוכר – ההורמונלי. אנחנו עוסקים בעניין הזה בצורה מאוד אינטנסיבית. אנחנו רוצים שרמת ההורמונים הגבריים וגם הנשיים יהיו תמיד במצב אופטימלי. לכן אנחנו חותרים לאזן הורמונלית גם גברים וגם נשים על מנת שיוכלו להפיק את המקסימום מכל הפרקטיקות האחרות וזה הופך להיות ממש תנאי להצלחה. משק האסטרוגן אצל נשים והטסטוסטרון אצל גברים ואצל נשים גם יחד. זה דבר נפלא ויש לו השלכות על מיניות בריאה ולמיניות בריאה יש מקום של כבוד בחיים בריאים ומהנים. זה מתחיל בחיי מין טובים וזה ממשיך משם לקשרים חברתיים מיטביים שכבר שנים שאנחנו מבינים שגם להם השפעה ביולוגית על LONGEVITY. ביולוגית לא פחות מאשר פסיכולוגית. כבר אמרנו, זו מערכת אחד גדולה שהכל בה משפיע על הכל.

    אנחנו יודעים היום לחזק חשק מיני וליבידו. ההשפעה של סקס טוב ושל אורגזמה בפרט, באה לידי ביטוי בשחרור חומרים לדם, בין השאר הורמונים שמשפיעים על המוח ועל החשיבה כמו גם על מערכות רבות אחרות בגוף. הראייה שלנו היא הוליסטית,  כזו שחובה להסתכל על הכל ולהבין איך דבר גורר דבר. אז אם אני יודע לשפר את זרימת הדם לאגן ולשפר על ידי כך את היכולת המינית אני יודע כבר שזה ישפיע בעתיד על היכולות המוחיות וזה מדהים בכל פעם מחדש. ישנן טכנולוגיות חדשות ותוספים כמו מולקולה חדשה שה-FDA אישר לאחרונה –פימי 41 – שיש לה השפעה מוכחת על ליבידו ומיניות. המון מחקר ובכל יום אנחנו לומדים עוד ועוד עד לרזולוציה מאוד גבוהה.

    אימון מוחי גם הוא דבר שאנחנו מסתכלים עליו לא מעט. ישנם קהלים גדולים, שמשלב מסוים בחיים לא מאתגרים את המוח מספיק. לכן אנחנו מבקשים מהם להתחיל לאמן את המוח עם תוכנות "חדר כושר למוח". הפעילות הזו מסוגלת להחזיר תפקודים שנחלשו כי המוח שלנו הוא אלסטי והוא מגיב לאימון מוחי ומייצר קשרים חדשים בין נוירונים שמשפרים תפקודים כמו זיכרון קשב וריכוז וגם ניתוח וחשיבה מורכבת המצריכים עיבוד נתונים.

    לסיכום, דיברנו על המון דיסציפלינות ונגענו רק על קצה המזלג. החשוב ביותר לזכור וזהו גם שם הפרק הזה בפודקאסט הוא שהכל משפיע על הכל. חייבים לזכור זאת כי אם נחליט להתמקד רק בדבר אחד מכל הדברים ששוחחנו עליהם לא נוכל להשלים את המסע  אל היעד שהוא חיים ארוכים בריאים טובים ומהנים בכל גיל. בטח ובטח שלא נצליח להסיג את הגיל הביולוגי לאחור. אנחנו חותרים לאופטימיזציה של כל האגפים כי רק כך המטרה יכול להיות מושגת. זה הוא הסוד של JOYspan– תוחלת החיים המהנים. הסוד הזה מורכב מארגז כלים שלם שרק אם נשכיל להשתמש בו נכון, נצליח להגיע אל היעד של החיים המהנים.

     

    צרו קשר, אנחנו פה עבורכם