כדי להבין איך להיפטר מצלקות אקנה אחת ולתמיד – חשוב להכיר אותן קצת יותר, להבחין בין הסוגים השונים ולזהות את הטיפולים החדשניים והיעילים בהן ואת מה שרצוי להימנע ממנו בכל מחיר. הנה כל מה שחובה לדעת על הטקטיקה הנכונה להיעלמותן

אקנה הוא אחד הסימנים שהכי מזוהים עם המורכבות והקשיים של גיל ההתבגרות אך הפצעונים יכולים כמובן להופיע גם בתקופות שונות לאורך החיים ולגרום למבוכה רבה וגם לחשש מצלקות שעלולות להישאר על העור. באקנה פעיל ניתן לטפל באמצעות תרופות ותכשירים מקומיים אך צלקות האקנה בדרך כלל מצריכות טיפול מקיף ומשמעותי יותר, שלא כולם מודעים אליו.

מהן צלקות אקנה?

אצל רוב האנשים שסבלו מאקנה בשלב כלשהו בחייהם, ככל הנראה יתפתחו גם צלקות ברמה כזו או אחרת. אלו יכולות להיות צלקות נקודתיות וסמויות בלבד או כאלו שאי אפשר להתעלם מהן. עם זאת, מידת ההפרעה שמייצרות הצלקות היא כמובן אינדיבידואלית. בעוד שאנשים מסוימים לא ייחסו יותר מדי חשיבות לצלקות בכל גודל, אחרים ירצו לטפל גם בצלקות קטנות שמציקות להם מאוד.

הסיבה להיווצרות צלקות אקנה דומה לזו הגורמת להופעת צלקות מסוגים אחרים על העור. לגוף שלנו, כידוע, יש יכולת מדהימה לחדש את עצמו ולשקם את העור לאחר שהוא נפגע. הוא עושה זאת באמצעות רקמה סיבית שמתפתחת לאט ובהדרגה – עד שבסופו של דבר הרקמה מכסה את הפצע כולו. במקרים מסוימים, לרקמה הזו יהיה מרקם שונה מזה של העור המקורי ולכן היא גם תהיה בולטת יותר מהאזור שסביבה. זה יכול לבוא לידי ביטוי בגוון שונה, בחטטים על העור או במראה לא אחיד.

החדשות הטובות הן שכיום ישנן כמה פעולות שניתן לעשות על מנת להתגבר על צלקות אקנה ולשקם את הביטחון העצמי, שעלול להתערער מעצם קיומן על העור. הנה העיקריות:

סוגי צלקות אקנה

כיום יודעים להבחין בין לפחות שבע קבוצות שונות של צלקות אקנה, כאשר בכל קבוצה כזאת ניתן למצוא מגוון תתי קבוצות. נבחן כאן שלושה סוגים נפוצים של צלקות פוסט אקנה שכדאי להכיר:

צלקות מעוגלות (Rolling Scars) – אלו שקעים בצורה של גלים שיכולים להופיע באזורים שונים על העור. הצלקות נוצרות כתוצאה מרצועות של סיבים שמתפתחות בין השכבות השונות בעור וגורמות לו להיראות לא אחיד ומחוספס.

צלקות בצורת גרזן קרח (Icepick Scars) – שמן היצירתי של הצלקות האלו ניתן להן כי הן נראות כאילו נוקבו על ידי גרזן קרח שמשמש מטפסי הרים. אלו צלקות בצורה שמזכירה קונוס, אשר גורמות להיווצרות חור קטן (נקבובית) בשכבה העמוקה יותר של העור. רבים מתייחסים לסוג הצלקת הזה כמאתגר ביותר לטיפול.

צלקות קרון (Boxcar Scars) – גם השם הציורי הזה ניתן לצלקות בשל צורתן – שמזכירה מעין קרון של רכבת, או קופסה עגולה או אליפטית. הצלקות האלו לעיתים שטחיות ולעיתים נוצרות עמוק בתוך העור.

זה המקום להדגיש כי בעבור אנשים שסובלים מצלקות אקנה, אין יותר מדי חשיבות לסוג הצלקת וזה בסדר גמור אם אתם לא יודעים לזהות עם מה בדיוק אתם מתמודדים. כיום ניתן לטפל ביעילות בכל סוגי הצלקות, באמצעות כלים רפואיים וקוסמטיים חדשניים.

איך אפשר למנוע צלקות אקנה?

בכל תחום ברפואה, למדנו כבר היטב כי ההתקפה הטובה ביותר היא דווקא הגנה, כלומר שמניעה של בעיות יעילה יותר מטיפול בהן לאחר שהן מתפתחות. בהקשר של אקנה, כמובן שאין דרך למנוע לחלוטין את הופעתן, אך יש כמה דברים שניתן לעשות כדי להפחית את הסיכויים לצלקות פוסט-אקנה:

טפלו מהר – כדאי לטפל בפצעי האקנה בשלב מוקדם ככל שניתן על ידי כלים תרופתיים או קוסמטיים.

אל תיגעו – למרות הפיתוי, מומלץ שלא לנסות ללחוץ על הפצעים ו"לפוצץ" אותם, בייחוד ללא חיטוי מתאים או ניסיון. תנו לפצעונים להחלים בעצמם או היעזרו בגורם מקצועי.

תהיו עדינים עם העור – קרצוף חזק מדי של העור, ניגוב אגרסיבי עם מגבת או גירוד – כל אלו עלולים לפגוע במרקם העור ולהגביר את הסיכון לצלקות.

תבחנו את הנטייה הטבעית שלכם – חלק מהאנשים נוטים לסבול מצלקות יותר מאחרים. אם אתם כאלו, או אם הנטייה לאקנה ולצלקות עוברת אצלכם במשפחה, כדאי להיות מודעים לכך ולהתייעץ עם גורם רפואי על הדרכים למנוע את צלקות האקנה.

באיזה גיל מומלץ להתחיל לטפל בצלקות אקנה?

כיום ניתן לטפל ביעילות בצלקות בכל גיל, אם כי הזמן אכן משחק כאן תפקיד משמעותי. ככל שמקדימים לטפל בצלקות פוסט-אקנה, כך יגבר הסיכוי שהטיפול יהיה יעיל יותר ויעלים את רוב הצלקות או את כולן. לכן, מומלץ לפנות לטיפול בהקדם האפשרי, בטח אם הבעיה כבר מטרידה את מנוחתכם.

האם ניתן להעלים צלקות אקנה באופן טבעי?

ישנם טיפולים טבעיים וביתיים, כמו גם תכשירים קוסמטיים שיכולים להביא לשיפור במראה הצלקות ולטשטש אותן, אם כי רובם המוחלט אינם נחשבים יעילים למי שמבקשים להעלים לחלוטין את צלקות האקנה. בנוסף, כשמשתמשים באמצעים טבעיים, בדרך כלל ייקח זמן רב עד שתבחינו בשינוי – וזה ידרוש גם לגלות רצינות ולדאוג לכך באופן יומיומי.

בין "תרופות הסבתא" הנפוצות לצלקות אקנה ניתן למצוא מיץ לימון, אלוורה, שמן קצח ושמן ורדים. גם נטילת תוספים כמו אבץ או אומגה 3 נחשבת בעיני חלק מהאנשים כיעילה. שימוש במרכיבים האלו כנראה לא יגרום נזק – אך כאמור, כדאי שלא לתלות בכך את כל התקוות.

מהם הטיפולים היעילים בצלקות אקנה?

הטיפולים הרפואיים בצלקות אקנה הם מגוונים ובהחלט עשויים להביא לשיפור במראה העור ואף במקרים רבים להעלמה מוחלטת של הצלקות. הטיפול יכול לכלול בין היתר שימוש בלייזר, אביזרי שיוף, גלי רדיו (RF)  ואמצעים נוספים.

אחד הטיפולים החדשניים והמבטיחים ביותר לצלקות אקנה מתבצע באמצעות מערכת טיקסל (TIXEL) – המבוססת על טכנולוגיה תרמית מתקדמת, כלומר חום טבעי שאינו כולל קרינה. חימום העור בצורה זו יכול להאיץ את השיקום ולשפר במידה ניכרת את המרקם שלו. המערכת אושרה לשימוש על ידי משרד הבריאות וה-CE האירופי.

הטיפול, שמתבצע במרפאות VIV, תחת ניהולו של ד"ר צחי וידר, נחשב לאחד המבוקש ביותר שקיימים כיום, מכיוון שהוא יעיל לא רק נגד צלקות אקנה – אלא גם בהפחתת אקנה פעיל וכן בהתמודדות עם מצבים נפוצים אחרים כמו פיגמנטציה, סימני מתיחה או עודף עור בעפעפיים.

מהלך הטיפול

לפני שבוחרים בטיפול המתאים לכם, חשוב ביותר להתייעץ עם רופא מוסמך ומקצועי, אשר ידע להתאים את הגישה הנכונה ביותר עבורכם. תהליך האבחון חשוב לא פחות מהטיפול עצמו – וכדי למצוא את הכלים שיעבדו בשבילכם, הרופא מוכרח לבצע בירור מעמיק של מצבכם הרפואי, ההיסטוריה המשפחתית, הציפיות מהטיפול ועוד על מנת להתאים לכם את הטיפול הכי מתאים.

יתרון כביר הוא שהטיפול במערכת טיקסל אינו דורש הרדמה אלא אלחוש מקומי בלבד והוא צפוי להימשך כשעה, כאשר בדרך כלל ידרשו בין ארבעה לשישה מפגשים עד לקבלת התוצאה הרצויה. נדגיש כי הטיפול עצמו לא כואב, אולם עלול לגרום לאי נוחות קלה בלבד. במהלך הטיפול עצמו מבצעים חימום נקודתי של העור בטמפרטורה של 400 מעלות – באמצעות חום טבעי וללא קרינה, כאמור.

למי מתאים הטיפול?

כיום ניתן לטפל כמעט בכל סוגי צלקות האקנה ובמקרים רבים אף להעלים אותן לחלוטין. הטיפול מתאים לרוב האנשים אך כמובן שלא לכולם. כדי להבין האם ניתן לטפל בצלקות שלכם ולגלות מהי הדרך הכי נכונה, בטוחה ומהירה לעשות זאת – מומלץ כאמור להתייעץ עם רופא מוסמך ומנוסה.

על אף שהוא נפוץ מאוד באוכלוסייה, אקנה הוא מצב מתסכל, גם בגיל ההתבגרות שגם ככה נחשב מורכב ומביך אך לעיתים גם בשנים שאחרי. כמו שהאקנה חולף במוקדם או במאוחר, חשוב להבין שגם הצלקות יכולות בהחלט להישאר כזיכרון כואב מהעבר. חשוב לדעת שהן לא חייבות ללוות אתכם כל החיים וברוב המקרים יש לא מעט שאפשר לעשות כדי לשפר את המראה שלהן או אפילו להעלים אותן לחלוטין.

איך עושים את זה? בשלב הראשון כדאי להגיע לייעוץ רפואי מקצועי ללא תשלום או התחייבות בקליניקה של VIV.