הזעת יתר מוגדרת כהזעה שאינה פרופורציונלית למזג האוויר או לפעילות שנעשתה. אחוז יחסית גבוה מהאוכלוסייה סובל מהזעת יתר בכפות הידיים והרגליים וכן מהזעה באזורי הפנים, בתי השחי, האיברים האינטימיים ועוד. הזעה מרובה עלולה לגרום לסובלים ממנה לתחושות מבוכה וחוסר ביטחון, שכן היא ניכרת מאוד כלפי חוץ, מכתימה את הבגדים ומעניקה לפנים מראה עייף ולא אסתטי. לכן, אם אתם סובלים מהזעת יתר ומחפשים פתרונות המשיכו לקרוא וגלו את כל הדרכים לטפל בהזעה ולהתלבש בסטייל בלי סימנים על הבגדים.

הזעה בכפות ידיים – הגורמים לתופעה

הזעת יתר בידיים, או בשמה הרפואי: palmar hyperhidrosis היא תופעה נפוצה, העלולה להיגרם מכמה סיבות:

גנטיקה

הזעה מוגברת נגרמת בדרך כלל על ידי פעילות יתר של בלוטות הזיעה, וזו יכולה לעבור בתורשה מההורים שלך. אם ההורים או האחים/יות שלכם סובלים מהתופעה, יש לכם סיכוי גבוה יותר לפתח אותה גם כן.

מתח וחרדה

בזמן מתח וחרדה הגוף משחרר אדרנלין, מה שעלול לגרום לבלוטות הזיעה להיות פעילות יותר. זה יכול להוביל לזיעה בכפות ידיים, כמו גם לתסמינים אחרים כמו הזעה מוגברת באזורים אחרים בגוף, קצב לב מוגבר וקשיי נשימה.

מצבים רפואיים מסוימים

אנשים עם בעיות בבלוטת התריס, סוכרת או מחלת פרקינסון עלולים לחוות הזעת יתר, כולל הזעה בכפות ידיים. בנוסף, תרופות מסוימות, כמו תרופות נוגדות דיכאון ולחץ דם, עלולות לגרום להזעה בכפות הידיים כתופעת לוואי.

חום ולחות

כשמזג ​​האוויר חם או לח, מערכת ויסות הטמפרטורה הפנימית של הגוף עלולה להשתבש, ולגרום לבלוטות הזיעה להיות פעילות יותר. זה יכול להוביל להזעת יתר, במיוחד בידיים וברגליים.

ספורט

בזמן אימון, טמפרטורת הגוף עולה ובלוטות הזיעה הופכות לפעילות יותר כדי לעזור לקרר אותו. זה יכול להוביל להזעה בכפות ידיים, כמו גם באזורים אחרים בגוף ולגרום למשל להזעת יתר בבית השחי.

 

הזעה בכפות רגליים – מה חשוב לדעת?

גם הזעת יתר בכפות הרגליים היא תופעה שכיחה. המונח הרפואי לתיאור התופעה הואplantar hyperhidrosis ומיליוני אנשים ברחבי העולם סובלים ממנה. חלק מהגורמים הנפוצים להזעה בכפות רגליים חופפים לאלו של הזעה בכפות ידיים. למשל: גנטיקה, מתח וחרדה, מצבים רפואיים מסוימים ונטילת תרופות מסוימות, בעיקר נגד דיכאון, לחץ דם ועוד.

גורמים נוספים להזעה בכפות רגליים הם:

  • שינויים הורמונליים.
    למשל במהלך גיל ההתבגרות, בהריון או בגיל המעבר אצל נשים.
  • זיהומים פטרייתיים.
    זיהומים בעור כפות הרגליים עלולים לגרום להזעת יתר ברגליים, גירוד, אדמומיות וריח רע.
  • נעליים לא איכותיות.
    נעילת נעליים שאינן מאפשרות לרגליים לנשום כראוי עלולה להוביל להזעת יתר. נעליים העשויות מחומרים סינתטיים, כגון ניילון או גומי, עלולות ללכוד לחות וחום וליצור סביבה אידיאלית לשגשוג של חיידקים ופטריות. נעליים צמודות מדי או משוחררות מדי יכולות גם לגרום להזעת יתר, שכן הן עלולות לגרום לחיכוך שעלול להוביל להזעה.
  • השמנת יתר.
    אנשים הסובלים מעודף משקל או השמנת יתר עלולים להיות בעלי יותר בלוטות זיעה בכפות הרגליים, מה שעלול להוביל להזעת יתר.

 

טיפול בהזעת יתר בכפות הרגליים

כדי לטפל בהזעת יתר ברגליים, מומלץ לגרוב גרביים מ 100% כותנה בחודשי הקיץ ומצמר בזמן החורף. בנוסף, תוכלו למצוא בחנויות ספורט ואורתופדיה גרביים מנדפות לחות או גרבי ספורט עם לוחות אוורור וכימיקלים המפחיתים את כמות החיידקים בכפות הרגליים וכך גם את ההזעה. הקדישו תשומת לב גם לבחירת הנעליים: חפשו נעליים מבד נושם במידה המדויקת והימנעו מנעלי פלסטיק ומנעליים צמודות מדי שידחסו את הרגל ויגרמו לה להזיע. אפשר גם להתקין בנעליים מדרסים סופגי ריח.

מלבד הגרביים והנעליים, ניתן להשתמש באבקות נגד פטריות ובמריחת אנטי-פרספירנט החוסם את בלוטות הזיעה. כמו כן, שתייה מרובה של מים, במיוחד בימים חמים או בעת פעילות גופנית, עוזרת לווסת את טמפרטורת הגוף ולהפחית את הסבירות להזעת יתר בגוף.

 

טיפול בהזעת יתר בכפות הידיים

ראשית, הקפידו על היגיינה ועל שטיפת ידיים ונגבו אותן מזיעה עם טישו רך. עוד טיפ חשוב הוא להחזיק כמות קטנה וזמינה של אבקת טלק, בתיק או בארנק. הטלק סופח את הזיעה ומאפשר לכם ליהנות מכפות ידיים יבשות ומאחיזה נוחה ולא מחליקה מזיעה. בנוסף, מומלץ לוותר על עטית כפפות אלא אם כן מזג האוויר קר באופן קיצוני. וכמובן, מומלץ תמיד להשתדל להיות נינוחים ורגועים ככל האפשר, להפחית את רמות החרדה והלחץ וכך להפחית גם את הזיעה בכפות הידיים.

 

הליכים רפואיים לטיפול בהזעת יתר

הזעה מוגברת יכולה להופיע בעוד אזורים בגוף מלבד הידיים והרגליים ולהוריד משמעותית את איכות החיים ותחושות הביטחון והנינוחות של אלו הסובלים ממנה. אם מצב ההזעה חמור, יש לפנות לרופא. לאחר אבחון הזעת יתר רופא עשוי לרשום אנטי-פרספירנט או תרופות לנטילה דרך הפה. לחלופין, הוא עשוי להמליץ ​​על סדרה של הזרקות בוטוקס. אף על פי שאנשים בדרך כלל משתמשים בזריקות בוטוקס למטרות קוסמטיות, הוא יכול למנוע הזעת יתר. מקרים חמורים של הזעת יתר עשויים לדרוש כריתת סימפטקטומיה. הליך כירורגי זה כולל חיתוך עצבים ספציפיים כדי לקטוע את האותות הגורמים לגוף להזיע יתר על המידה.

 

טיפולים מחליפי ניתוח להזעת יתר

מי שחושש מהליכים פולשניים של טיפול בהזעת יתר ומחפש פתרון קליל ויעיל, חייב לעצמו היכרות עם מרכז רפואי VIV – מהקליניקות המובילות בישראל לטיפול בהזעת יתר בידיים וברגליים. המרכז הרפואי שני טיפולים ייחודיים, MiraDry ו PalmaDry. שניהם מתבצעים באמצעות מכשור מתקדם, באווירה מקצועית ונעימה והם בעלי אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד בטיפול נגד הזעת יתר בכפות הידיים והרגליים ובהזעת יתר בבית השחי.

 

גם לבוש מאוורר ותזונה נכונה מפחיתים הזעת יתר

כדי להפחית תופעות של הזעת יתר, מומלץ ללבוש בגדים מבדים טבעיים ובמיוחד 100% כותנה. סיבי הכותנה ידועים במרקם הנעים ובאווריריות שלהם ונחשבים מעולים במניעה הזעה. בדים סינטטיים כמו פוליאסטר עלולים לגרום להזעה ולכן כדאי להימנע מהם, גם אם מדובר בשמלת חלומותיכן או חליפה מהודרת.

כמו כן, רצוי להימנע ממזונות ומשקאות המעודדים הזעה, כגון אלכוהול, קפאין ואוכל חריף. לזיעה עצמה אין ריח, אולם התרכובת הכימית של מזונות מסוימים גורמים לריח שלהם להיפלט בזיעה וליצור ניחוח לא נעים סביבכם ותחושת מבוכה. לכן, אם אתם סובלים מהזעת יתר, מומלץ להימנע מצריכת שום, עמבה וירקות ממשפחת המצליבים.