המלחמה בהזדקנות מתחילה במילה אחת – טלומרים

טלומרים ארוכים, כך עולה ממחקרים מדעיים, מצביעים על תוחלת חיים ארוכה ולכן חשוב לדעת איך הם בדיוק משפיעים על תהליך ההזדקנות ומה אנחנו יכולים לעשות כדי לגרום להם להתארך?

התבגרות הגוף היא ללא ספק אחד הדברים המבהילים שאנחנו נדרשים להתמודד איתם לאורך החיים. בכל יום שעובר, גובר הסיכוי שלנו לפתח כמה מהמחלות המסוכנות ביותר שעלולות לבוא עם הזקנה, בהן סרטן, מחלות לב, סוכרת ואלצהיימר מה שבהחלט מסביר למה חקר תהליך ההתבגרות הוא מהנושאים הפופולריים והמרתקים ביותר שמעסיקים כיום מדענים ורופאים מכל רחבי העולם.

הזדקנות הגוף והתאים הוא תהליך שנחשד עד לאחרונה כבלתי נמנע אולם כעת אנו מבינים שהזדקנות הוא תהליך שניתן לשלוט על הקצב שלו ולעתים הוא תהליך הפיך ואחד המנגנונים לכך הוא הארכת הטלומרים. לאורך שנות קיומו של המין האנושי, צברנו הרבה מידע שמסייע להבין איך להאט את התהליך ולהתבגר עם יותר כבוד וחן. בהקשר הזה, מעניין להכיר את האופן שבו אורך הטלומרים בגופנו עשוי להשפיע על אורך החיים שלנו ועל הסיכון לפתח מחלות שונות.

אז מהם בעצם הטלומרים ולמה חשוב כל כך להכיר אותם?

המושג טלומר מגיע מיוונית ופירושו "החלק הקיצוני". זאת מכיוון שהטלומרים ממוקמים בשני הקצוות של כל אחד משני הכרומוזומים בתא. בכרומוזומים שמצויים בכל תא בגוף שלנו קיימים טלומרים שמתקצרים בזמן חלוקה של התאים. תפקידם של הטלומרים הוא כפול – מצד אחד הם כאמור מגנים על הקוד הגנטי שמהווה את תוכנית העבודה לייצור התא ולתפקודו ומהצד השני הם מונעים חלוקה בלתי מבוקרת של תאים, דבר שכידוע עלול לגרום להיווצרות גידולים סרטניים. מחקר שפורסם בכתב העת היוקרתי Lancet ונערך בהובלתו של ד"ר ריצ'ארד קאוות'ון מצא כי אנשים שהטלומרים בגופם היו הארוכים ביותר, נהנו גם מסיכוי גבוה להאריך ימים בהשוואה לאלו שהטלומרים בגופם היו קצרים באופן יחסי. לדברי החוקרים, הפער הוא משמעותי ביותר – כ-5 שנים בממוצע. עוד מעלה המחקר כי אנשים עם טלומרים קצרים מציים בסיכון מוגבר פי 3.18 למחלות לב ופי 8.5 למוות ממחלות זיהומיות.

באופן כללי, מדענים כיום יודעים להגיד שאורך הטלומרים יכול להוות כלי חיזוי יעיל להערכת הסיכויים לפתח מחלות שונות ואם נסכם במילים פשוטות: ככל שהטלומרים ארוכים יותר, כך הסיכון לחלות יורד והסיכוי להאריך ימים עולה.

מה מקצר את הטלומרים?

התקצרות הטלומרים היא תהליך שמתרחש אצל כולנו באופן טבעי לאורך השנים והחדשות הטובות הן, שעל חלק מהגורמים שאנחנו יודעים שמובילים להתקצרות הטלומרים – בהחלט ניתן להשפיע. גילוי זה ניפץ את התפישה שהגנטיקה היא השחקן המרכזי היחיד והבהיר עד כמה לאדם יש שליטה על הארכת חייו. כדי להבין כיצד ניתן להאריך את הטלומרים יש להימנע מהגורמים שמאיצים את תהליך ההתקצרות.

במחקר שפורסם בכתב העת המדעי Plos One ב-2019 נמצא לדוגמה כי בגופם של אנשים שסובלים יותר מדיכאון או מלחץ כרוני, גם הטלומרים קצרים יותר בממוצע. מחברי המחקר ציינו כי ההשפעה המשמעותית ביותר על אורך הטלומרים ניכרה בקרב אנשים (בעיקר נשים), שסבלו מרמות גבוהות של לחץ או מדיכאון בשנות ה-20 או ה-50 לחייהם.

גם גורמים נוספים שאתם בטח כבר יודעים שמזיקים לבריאות, נמצאו ככאלו שמשפיעים על אורך הטלומרים שכוללים, בין היתר היעדר פעילות גופנית, השמנת יתר ותזונה לא מאוזנת. בהקשר של תזונה, הגורמים שמשפיעים יותר מכל על הנתון הזה הם שומן טרנס ומזונות אולטרה-מעובדים. גם שתיית אלכוהול ועישון סיגריות נמצאו, באופן לא מפתיע, כגורמים שמשפיעים לרעה על אורך הטלומרים.

תהליך החמצון: מהאויבים המרים של בריאות האדם

קשה שלא לתהות איך בדיוק ההרגלים המזיקים שפירטנו כאן מצליחים לקצר את אורכם של רכיבים כל כך מזעריים שממוקמים עמוק בתוך תאי הגוף אבל כדי להבין זאת יש להכיר קצת את האופן שבו עובד מנגנון החמצון בגופנו.

סיגריות, אלכוהול, חומרים משמרים, שומנים מזיקים או אפילו מצבים נפשיים מורכבים, מגבירים את שיעור הרדיקלים החופשיים בגוף. אלו כימיקלים שגורמים לתהליך של חמצון, אשר משפיע לרעה על תהליכים ביולוגיים. מחקרים הראו כי רדיקלים חופשיים מגבירים משמעותית את הסיכון לדלקות, מחלות לב, סוכרת, אלצהיימר וסרטן. בנוסף, תהליך החמצון מאיץ את הזדקנות הגוף ופוגע בעור, בעצמות, בשרירים ועוד.

במלחמה המורכבת הזאת, יש לנו, למרבה המזל, גם "חיילים" שעוזרים לנו להילחם ברדיקלים החופשיים ולהביס אותם. אלו נוגדי החמצון, שבדיוק כפי שאפשר להסיק משמם, מונעים את חמצון היתר שמסכן את הבריאות.

האם יש דרך להאריך את הטלומרים?

נוגדי חמצון הם ללא ספק בין המושגים הפופולריים ביותר בקרב חובבי בריאות בשנים האחרונות ובהחלט יש לכך סיבה טובה. השפעתם של הרכיבים האלו על הגוף היא נרחבת ומשמעותית – ולכן שווה לחשוב כיצד להכניס כמה שיותר מהם לתוך הגוף באופן שוטף. הנה כמה דרכים יעילות לעשות זאת:

  1. הכירו את המאכלים שמלאים בנוגדי חמצון

המלצת המומחים היא פשוט להכניס לתפריט יותר מאכלים ומשקאות שמכילים נוגדי חמצון בשיעור גבוה. חשוב לציין כי נוגדי חמצון רבים עשויים לתרום לשיפור המצב, אך ישנו כימיקל ספציפי שהוכח כיעיל ביותר במשימה הזאת. זהו פיגמנט בשם אנתוציאנין שמעניק לצמחים את הגוון האדום שלהם. הוא מצוי בשיעור גבוה בפירות יער, דומדמניות, ענבים ופירות טרופיים אדומים.

  1. הפחיתו בצריכת קפה ואלכוהול

כשאתם נתקלים במושג "נוגדי חמצון", יש סיכוי רב שתחשבו על יין וקפה– ואתם בהחלט צודקים אבל יש כאן גם כוכבית שחשוב להתעכב עליה. המשקאות הפופולריים האלו אכן מכילים נוגדי חמצון בשיעור גבוה אך מבחינת השפעתם על הטלומרים, הם עלולים לגרום יותר נזק מתועלת. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת תל אביב, קפאין ואלכוהול עלולים דווקא לקצר את אורך הטלומרים. במחקרים אחרים אמנם נמצא כי למשקאות האלו יש יתרונות בריאותיים, אך הממצאים האלו ממחישים שכדאי לצרוך אותם במידה ובצורה מושכלת.

  1. הקפידו לצרוך ויטמינים חיוניים

גם לוויטמינים יש השפעה משמעותית על אורך הטלומרים בפרט ועל הבריאות בכלל. מחקרים מראים כי צריכה מספקת של הוויטמינים C, E ו-D קשורה בטלומרים ארוכים יותר. מחקרים אחרים מצביעים על קשר בין טלומרים ארוכים לבין צריכה מוגברת של אומגה 3. לכן, מומלץ להגביר את הצריכה של מזונות שמכילים את הרכיבים האלו בשיעור גבוה. ברשימה הזאת נמנים בין היתר אבוקדו, דגים, תה ירוק, שקדים, שוקולד מריר, פירות יער, קייל, ארטישוק, כרוב אדום, שעועית, סלק ותרד.

  1. חפשו את התמיכה שכולנו זקוקים לה

אחד הדברים הכי טובים שתוכלו לעשות בשביל הבריאות שלכם, בייחוד ככל שתתבגרו, הוא לתחזק ולטפח את מערכות היחסים המשמעותיות בחייכם. תמיכה רגשית ותקשורת טובה עם האנשים שחשובים לכם משפיעות לא רק על היציבות המנטלית ועל אורך הטלומרים, אלא על כל כך הרבה היבטים שונים בבריאות הגוף והנפש.

  1. הפכו את השגרה שלכם למיטיבה ומאוזנת יותר

הרגלים מזיקים כמו היעדר פעילות גופנית, עישון ולו"ז מלחיץ במיוחד עלולים לקצר את אורך הטלומרים ולפגוע בבריאות מה שמדגיש את החשיבות בשיפור ההיבטים האלו בחייכם. חפשו כיצד להכניס לחייכם שלווה, רוגע וחיוביות. גם אם אתם עסוקים מהבוקר עד הערב, תמצאו זמן שהוא רק עבורכם ובו תוכלו להתנתק מסדר היום העמוס כמו יוגה, מדיטציה או אפילו חצי שעה של תנומה קצרה.

הטיפול המפתיע שעשוי להאריך את הטלומרים

טיפול בחמצן בלחץ מתון צובר פופולריות רבה בשנים האחרונות הודות לשורה של מחקרים שמראים כי הוא יעיל לטיפול במחלות שונות, כמו גם לשיפור כולל של הבריאות ואיכות החיים. במחקר מעניין שהתבצע במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא), בחנו איך הטיפול הזה משפיע על אורך הטלומרים וגילו כי הוא בהחלט עשוי לתקן פגיעות בטלומרים ולמנוע את המשך ההידרדרות בתקינותם.

לדברי החוקרים, אופן ההשפעה של הטיפול בתא חמצן על הטלומרים הוא די פרדוקסלי. בטיפול הזה מזרימים לגוף אוויר מועשר בחמצן, בריכוז של כמעט מאה אחוזים, ולאחר מכן חוזרים בצורה מבוקרת לתנאי חמצון רגילים (כ-21 אחוזים). כך גורמים לגוף "להאמין" כי הוא נמצא במצב של תת חמצון, למרות שתנאי האוויר (ריכוז החמצן) בתום הטיפול הם רגילים לחלוטין, מה שגורם לייצור מוגבר של נוגדי חמצון המסייעים בין היתר לשיקום הטלומרים.

במחקר הזה נמצא כי אורך הטלומרים בתאי מערכת החיסון של הנבדקים גדל בשיעור של עד 20 אחוזים, תוך שנרשמה עלייה גם בשיעורם של גורמים אחרים במערכת החיסון שנלחמים בהזדקנות התאית.

הממצאים המסקרנים האלו מצטרפים לשורה של נתונים נוספים שמראים כי הטיפול בתאי חמצן משפיע לא רק על הטלומרים, אלא על תפקוד המוח, קצב ההזדקנות, האיזון המנטלי, יכולות הקשב והריכוז ועוד. מדובר בשיטה שייתכן מאוד שתהפוך פופולרית יותר ויותר בעתיד הקרוב, הודות לבשורה המשמעותית שהיא מביאה לעולם הרפואה והפוטנציאל שלה בהאטת תהליך ההזדקנות.

 

המאמר נכתב על ידי צוות התוכן של VIV Blue, בהובלה של ד"ר צחי וידר, פרופ' רפי קרסו וד"ר שון פורטל