טכניקות בנות מאות ואלפי שנים לצד פרוצדורות רפואיות חדשניות ביותר; שיטות טיפול עתיקות מהמזרח לצד מחקרים פורצי דרך מהמערב – הכירו את הגישה הטיפולית שלוקחת את הטוב מכל העולמות ויכולה לסלול את הדרך לעתיד חדש ומהפכני בעולם הרפואה

מערכת מדיקל וולנס

הגוף שלנו הוא מערכת מורכבת ומתוחכמת מאין כמוה ומה שאנחנו יודעים עליו כיום מהווה רק את קצה הקרחון לעומת מה שעוד צפוי להתגלות בעשורים הקרובים. במערכת מורכבת כזאת, רכיבים שונים – קרובים ורחוקים – משפיעים זה על זה ומושפעים זה מזה. כך לדוגמה, מחקרים מראים כי מצבים רפואיים כמו סוכרת, לחץ דם גבוה או עודף כולסטרול, משתקפים בשינויים שאפשר להבחין בהם בתוך העיניים שלנו. כך גם החיידקים במעיים עשויים להשפיע על הנפש ותפקוד המוח, בעוד שחוסר בשינה עלול להגביר רגישות לכאב.

במשך מאות ואלפי שנים, אנשים בסין, בהודו ובמקומות שונים בעולם, השתמשו בטכניקות טיפול שונות כדי לשפר את בריאות הגוף והנפש, מתוך ראייה מערכתית שרואה את הגוף כמכלול, במקום לטפל בבעיות נקודתיות. חלק מהשיטות הללו, שבעבר נתפסו בקהילה המדעית כמשונות ותמוהות, נחקרו בעשורים האחרונים בכלים אקדמיים והוכחו כיעילות לטיפול בבעיות שונות.

כיום, מדיטציה ודיקור לדוגמה הן פרקטיקות טיפוליות שנכנסו לשימוש גם בבתי חולים ומשמשות לתמיכה בטיפול במחלות מסוימות. זאת לאחר שמחקרים מצאו לדוגמה כי מדיטציה יכולה לשפר את ההתמודדות עם סרטן (לצד הטיפול הרפואי) ועם כאבים כרוניים. בנוסף נמצא בין היתר כי דיקור עשוי לסייע לחולים בסוכרת או לסובלים ממחלות עיניים כמו רטינופתיה או גלאוקומה.

זה המקום להדגיש – הרפואה האינטגרטיבית לא מנסה להציע שהטכניקות האלו יכולות לבוא על חשבון טיפולים רפואיים מוכרים. עם זאת, כיום מתחדדת ההבנה כי השילוב בין טכניקות שונות בהחלט יכול לסייע לטפל בבעיות הרחבות יותר שמובילות למחלות, לכאבים ולקשיים שונים – ולהעצים את בריאות הגוף, המוח והנפש בשורה ארוכה של היבטים.

אז מה זו בעצם רפואה אינטגרטיבית ומהם הקווים המנחים שלה?

כשיש תקלה ברכב, נדלקת בו נורה אדומה. במצב כזה יש שתי אפשרויות – לכבות את הנורה ולהתעלם מהאזהרה, או לשלוח את הרכב לבדיקה מעמיקה שתעזור להבין למה בדיוק היא הופעלה.

הגוף שלנו, כך מתברר, פועל בדיוק באותה הצורה. כשיש בעיות משמעותיות שמבעבעות מתחת לפני השטח – נורות האזהרה יכולות להופיע בצורה של כאב כרוני, מחלה אוטואימונית, קושי נפשי, בעיות שינה או אפילו מחלה מורכבת. במצב כזה, נוכל כמובן לקחת תרופה ש"תכבה" את נורת האזהרה ותספק הקלה זמנית, אך במקביל כדאי שנבין מדוע הנורה נדלקה וכיצד נוכל למנוע ממנה להידלק בשנית.

שוב, כמובן שהטיפול הסימפטומטי בקושי שמתעורר הוא הכרחי. יש מומחים שעוסקים במקצועות שונים ברפואה המשלימה שממליצים להגיע אליהם לפני, או במקום, הביקור אצל רופא מוסמך. אולם, אסור להתבלבל, הרפואה האינטגרטיבית (המשולבת), כפי ששמה מרמז, דוגלת דווקא בשלוב בין פרקטיקות מערביות לשיטות משלימות במטרה להביא לשיפור אמיתי וארוך טווח.

אנחנו חיים בעולם שמשנה לשנה הופך לכפר גלובלי אחיד. ככזה, העולם שלנו מלא בידע מתרבויות שונות שעשוי לשפר את חיינו, אך גם לעשות בדיוק את ההיפך. החוכמה היא לקחת את הטוב מכל תפיסה ולהבין כיצד להשתמש בכלים הרבים והמגוונים שעומדים לרשותנו בצורה מושכלת ומפוקחת.

לכן, בהחלט מומלץ להיחשף לשיטות טיפול רבות ומגוונת – אך חשוב לוודא כי המטפלים שאתם בוחרים בהם הם כאלו שעברו הכשרה מתאימה וכי השיטות שאתם מתנסים בהן הן כאלו שנמצאו יעילות במחקרים מדעיים והתקבלו באהדה בקהילה הרפואית או לפחות בחלקה. בעולם הרפואה האלטרנטיבית יש מומחים רבים שעשויים לסייע לשפר את מצבכם, אבל גם המון מטפלים ללא הכשרה מתאימה, אשר עובדים עם כלים שעלולים גם לעשות יותר נזק מתועלת. אלו דברים שחשוב לבחון היטב לפני שמתחילים בטיפול כמובן. טיפ חשוב: מטפל ברפואה אלטרנטיבית אשר יעודד אתכם לזנוח את הרפואה המערבית הקונבנציונלית ולהתמסר אך ורק לטיפול שהוא מציע לכם חייב להדליק אצלכם נורה אדומה.

באילו כלים משתמשים ברפואה האינטגרטיבית?

"רפואה אינטגרטיבית" היא מטרייה רחבה שמאגדת תחתיה שורה ארוכה של טיפולים, מקצועות ועולמות תוכן. יש בה קשת רחבה של מומחים – החל ממחקרים, נטורופתים ועד לרופאים שעברו הכשרה מיוחדת בעבודה עם כלים שירחיבו את הידע ואת סל הטיפולים שהם יכולים להציע.

במהלך הטיפול בגישה הזאת, בדרך כלל יִבָּחנו היבטים שונים בבריאות ובאיכות החיים של המטופל. לדוגמה, ייתכן כי תבוצע בדיקת דם מקיפה לזיהוי חוסרים תזונתיים ולבחינה מעמיקה של המדדים החיוניים ושל תפקוד הגוף. בנוסף, יתבצע תשאול מעמיק שיעסוק בין היתר בהרגלי השינה, פעילות גופנית, מחלות בהווה ובעבר ואפילו בעיות שלא חשבתם שיהיו רלוונטיות כמו לחץ בעבודה, תחביבים, חיי החברה ועוד.

כל אלו נועדו לגבש תמונה רחבה ככל שניתן של מצבכם הרפואי ולעזור למומחה להבין כיצד להתאים לכם את מעטפת הסיוע הנכונה ביותר. הטיפול עשוי לכלול כלים רבים ומגוונים, שיותאמו באופן אישי למטופל. כאמור, רופאים ומומחים שניתן לסמוך עליהם יגבשו טיפול שיש לו יעילות קלינית מוכחת ולכן חשוב לבחור בקפידה את המטפל שילווה אתכם בתהליך.

"אנחנו חייבים להבין שיש להסתכל על האדם כמכלול", טוען ד"ר צחי וידר, שעומד בראש קליניקה VIV Clinic "וצריך להסתכל עליו לא רק מבדיקות דם ו-MRI  אלא לדעת מי עומד מולנו, מה הפחדים, התשוקות, ההרגלים ואורח החיים שלו ולהפנים כיצד דבר משפיע על דבר. התזונה משפיעה על השינה והשינה על התפקוד המוחי וכך הלאה. יש לאמץ ראייה של 360 מעלות. זו גישה מהפכנית כי רופאים הפסיקו לראות את המטופל כישות. רואים את הלב שלו, את מעי הגס אבל לרופא מלפני מאה שנה לא היה סי טי והוא הביט בעיניך, והכיר את העבר שלך, את סגנון החיים שלך וידע לעתים לתת טיפול רפואי טוב יותר".

סל הטיפולים ברפואה המשולבת יכול להיות מורכב מהמלצות תזונה, לרבות נטילת תוספים שונים, המלצות על טיפולי מגע, כלים לשיפור השינה, טכניקות להפחתת לחץ נפשי, שיטות לשיפור זרימת הדם, הנחיות לפעילות גופנית שמתאימה למטופל, טיפול רגשי ופסיכולוגי ועוד. כל זאת כמובן, נדגיש שוב, לצד טיפול רפואי קונבנציונלי בבעיה הספציפית שלשמה פנה האדם לטיפול מלכתחילה.

איך לוודא שהטיפול באמת נכון לי?

כשמשוחחים עם מטפלים שעוסקים ברפואה אינטגרטיבית – רבים מהם חוזרים על אותו המסר שבבסיסו עומדת חשיבות היוזמה של המטופל בהצלחת התהליך. רובנו התרגלנו שכאשר אנחנו מקבלים טיפול בבית חולים, אנחנו פסיביים לגמרי – ומפקידים את מלוא האחריות על שיפור מצבנו בידיהם של הרופאים המנוסים. ברפואה האינטגרטיבית, מאמינים כי האחריות הכי גדולה בתהליך הזה חייבת להיות דווקא בידיים של המטופל עצמו.

כפי שכבר הבנו, הטיפולים עצמם במקרים רבים כוללים הנחיות שהמטופל חייב לבצע בעצמו, ולא רק תרופות או הליכים רפואיים שהמומחה מבצע תחת הרדמה או טשטוש. אולם גם בתהליך קבלת ההחלטות, המטופל חייב לגלות יוזמה וחשיבה ביקורתית.

במרכז הרפואי Mayo Clinic, שנחשב גם למקור ידע בינלאומי מהימן ביותר, מסבירים זאת כך: "בעוד שגישות כמו דיקור סיני, טיפול במוזיקה וטיפול בעזרת בעלי חיים הוכחו כיעילות, אחרות לא נחקרו מספיק כדי לקבוע אם הן בטוחות ושימושיות. לכן, כאשר שוקלים לקבל טיפול כלשהו, חשוב להקדיש זמן כדי ללמוד על הסיכונים והיתרונות ממקורות מהימנים. חשוב לאסוף מידע מכמה מקורות ולהצליב אותו. בנוסף, יש להתייעץ עם הרופא, במיוחד אם אתם נוטלים תרופות מסוימות או סובלים ממחלות כרוניות".

למעשה, טיפול משולב מכריח את כולנו להיות מעין רופאים שמטפלים בעצמנו – הבנה שטומנת בחובה את האחריות שלא לקחת שום דבר שמציעים לנו כמובן מאליו. מנגד, חשוב גם לנווט בתוך התהליך הזה בצניעות, לא לחשוב שאנחנו יודעים הכול ולהסתמך על דעתם של מי שלמדו את הנושא לעומק. בעוד שחלק מהרופאים כיום עדיין לא מכירים את הפוטנציאל הרב שבטיפול אינטגרטיבי, יותר ויותר רופאים כן בוחרים ללמוד לעומק את הגישה הזאת ויוכלו לסייע לכם במשימה הזאת.

עם זאת, בתחום שמאגד כל כך הרבה עולמות תוכן, יש כאמור גם לא מעט סכנות שכדאי להיזהר מהן. בהקשר הזה, כדאי לחשוב פעמים אם לקבל טיפול ממי שמשתמשים במונחים כמו "תרופת פלא", "פריצת דרך מדעית", "מרכיב סודי", "תרופה עתיקה". כמו כן, אם ממליצים לכם על שיטת טיפול שעוזרת לרפא שורה ארוכה של מחלות – מומלץ להסתכל על כך בעין ביקורתית יותר. כדאי גם להיזהר מפני שיטות שיווק אגרסיביות מדי – כמו לדוגמה הצעות שניתנות לזמן מוגבל או המלצות שסופקו לכם בלי בחינה מעמיקה של מצבכם הרפואי.

טיפול טבעי: האם הוא באמת יעיל ובטוח?

לצד הטיפול הרפואי הקונבנציונלי, גם טיפולים טבעיים שניתנים דרך התאמת תפריט חדש או נטילת תוספי תזונה עשויים להביא לשיפור בבריאות בטווח הארוך. עם זאת, חשוב להדגיש – אנשים רבים חושבים שטיפולים טבעיים, מעצם היותם טבעיים, לא יכולים לפגוע בבריאות – אך למרבה הצער, מומחים מדגישים כי זה לא תמיד המקרה.

לדוגמה, מינונים לא מדויקים של ויטמינים, מינרלים ותוספי תזונה אחרים, עלולים לגרום לסיבוכים, להתנגש עם תרופות מסוימות ולייצר השפעות לא צפויות על מערכות שונות בגוף. לכן, גם לפני שצורכים עשבי מרפא, תבלינים או תוספים מכל סוג – חשוב להתייעץ עם הרופא הקבוע שלכם או עם רופא מומחה.

כמו כן, מומלץ לבצע באופן תדיר בדיקות דם ולהיות תחת מעקב רפואי לאורך כל תקופת הטיפול המשולב. בהקשר הזה, חשוב שלא לנסות לטפל בעצמכם באמצעות מידע שאספתם לבד – אלא לעשות זאת בליווי של גורם מקצועי, מוסמך ואמין.

בין חדש וישן: מרכיבים את החבילה שמתאימה לנו בדיוק

לסיכום, רפואה אינטגרטיבית שוזרת ביחד שורה ארוכה של שיטות עתיקות וחדשניות, מהמזרח ומהמערב, ממטפלים במגע ועד לפסיכולוגים ורופאים במקצועות המורכבים בעולם. השילוב הזה, כך מבינים היום, עשוי להיות הבסיס לרפואת העתיד ולתרום להבנה רחבה ומעמיקה יותר של בריאות האדם. זוהי תפיסה שמאפשרת לגבש סל טיפולים ייעודי לכל אדם, על פי המבנה הביולוגי והאישיותי הייחודי שלו.

עם זאת, לצד הפוטנציאל האדיר שטמון בגישה זו, המגוון הרחב של כלים וגישות טיפוליות הוא בדיוק מה שמהווה פרצה לכניסת מטפלים ללא הכשרה נכונה שעלולים לגרום יותר נזק מתועלת. לכן, אם רוצים ליהנות מכל הטוב שיש לרפואה האינטגרטיבית להציע – חשוב להסתכל על הטיפול גם בעיניים ביקורתיות יותר, לוודא שאתם סומכים על המומחה שאתם מפקידים את בריאותכם בידיו וגם, בעיקר, לא לוותר על הטיפול השמרני והמקובל שהוכח כיעיל במחקרים מדעיים.

בבסיס הגישה הישנה-חדשה הזאת עומדת השאיפה להחזיר לכל אחד מאיתנו את השליטה על הבריאות שלו. בכך אנחנו הופכים אקטיביים יותר בשמירה על עצמנו, דבר שיכול להיות מפחיד ומאתגר, אך גם מאפשר לבסס היכרות מעמיקה יותר עם הגוף והנפש שלנו. זו הזדמנות ייחודית ומרגשת מאין כמוה להעצים את המודעות ולגלות דרכים חדשות להיות בריאים, חזקים, רגועים ומאושרים יותר.

רוצים לשפר את איכות השינה שלכם, להפחית לחץ ביומיום, להיכנס לכושר, לאמץ תזונה בריאה ולנהל אורח חיים בריא ומספק בכל תחומי החיים? צוות המומחים המוביל והמנוסה של מדיקל ולנס בישראל מעניק לכם בית מקצועי בו תקבלו אבחון, ייעוץ וטיפול מותאם אישית לפי הגישה ההוליסטית המקיפה ב-360 מעלות את כל צרכיכם. לחיים בריאים וארוכים התקשרו התקשרו כבר עכשיו למרכז הרפואי VIV Clinic 2345*.