טיפול מותאם אישית ישנה את חייכם פלאים

לאורך ההיסטוריה, טיפולים רפואיים ניתנו בצורה אחידה לכולם – גם לאלו שהם לא התאימו להם. כיום המגמה היא להתאים לכל אדם טיפול פרטני וייחודי, בעזרת ניתוח גנטי מעמיק ובחינת כמות אדירה של נתונים. וזה עוד לא החלק המסעיר ביותר במהפכה הזאת

 

כשתרופה או חיסון יוצאים לשוק, זה קורה רק לאחר שהם נבדקים על מספר רב של אנשים בגילאים שונים, מקבוצות אתניות מגוונות ועם מחלות רקע רבות ככל שניתן. זאת מתוך הבנה כי כל אחד מאיתנו הוא שונה – ולכן גם אם שני אנשים יכניסו לגופם את אותו החומר בדיוק – הוא ישפיע על כל אחד מהם בצורה אחרת – ולעיתים גם לא צפויה.

ההבנה הזאת יצרה לאורך השנים לא מעט אתגרים ובעיות בעולם הרפואה, כאשר תרופות מסוימות אמנם נמצאו יעילות ביותר לטיפול בבעיות מסוימות, אך גם גרמו לשורה של תופעות לוואי שהיו, לפעמים, גרועות יותר מהמחלה עצמה. דוגמה אחת היא התרופות הראשונות ל-HIV שניתנו למטופלים בשני העשורים האחרונים של המאה הקודמת. התרופות אמנם הצליחו, לראשונה בהיסטוריה, להאריך את חיי המטופלים, אך גרמו לתופעות לוואי שגרמו ללא מעט אנשים לוותר על התרופה ולהעדיף את המחלה עצמה.

דוגמה עדכנית יותר (ומבהילה פחות) היא החיסונים לקורונה. בעוד שחלק מהאנשים לא הרגישו דבר חוץ מכאב קל בכתף אחרי החיסון, אחרים היו מרותקים למיטה למשך יום או יותר – כאשר הם סובלים מצמרמורות, חולשה ועייפות.

לכן, ככל שעולם הרפואה מתקדם ומתפתח, מתחדדת ההבנה שעל מנת לספק את הטיפול הטוב ביותר לחולים מרקעים שונים – יש להפוך את הטיפול לכזה שיותאם באופן אישי אליהם, במקום לתת לכולם את אותן התרופות, באותם המינונים, לטיפול באותן הבעיות. עם הזמן, השאיפה הזאת הופכת קלה יותר ליישום, עם כניסת טכנולוגיות חדשות שעוזרות, בין היתר, לנתח בצורה מעמיקה יותר את האופן שבו הגוף של כל אחד מאתנו פועל, מתפקד ומגיב לחומרים שונים.

רפואה מותאמת אישית מעניקה את האפשרות לתת טיפול אופטימלי לכל אחד ובעת הנוכחית יש להבין, מעבר למידע הטריוויאלי כמו גיל ומין, שיש פרמטרים נוספים שמשפיעים על בריאותו של האדם ולכל אחד מהם השלכות על מערכות הגוף. למשל, הנושא של חסרים תזונתיים – יש לו משמעות גדולה ויש להתאים לאותו מטופל תפריט תזונה ותוספי תזונה. כיום חשוב להבין את מבנה הגוף כדי שנוכל להתאים לו את הטיפול הנכון לו.

ביג דאטה: התחום החדשני ששינה את כללי המשחק

במאמר שפורסם בכתב העת המדעי Pharmacy and Therapeutics צוללים המומחים למעמקי העולם החדש והמרתק של רפואה מותאמת אישית ומסבירים איך מיישמים את החזון השאפתני הזה הלכה למעשה. במאמר נכתב בין היתר: "לרפואה מותאמת אישית יש את היכולת להתאים את הטיפול עם היעילות הרבה ביותר ורמת הבטיחות הגבוהה ביותר, כדי להבטיח טיפול טוב יותר בחולים. בכך היא מאפשרת לכל מטופל ליהנות מאבחון מוקדם ומדויק יותר, הערכת סיכונים טובה יותר וטיפול אופטימלי. יש בכך הבטחה לשפר את איכות הטיפול הרפואי תוך צמצום העלויות".

אבל כיצד זה עובד ולמה דווקא בעשורים האחרונים מתחילים להדגיש את החשיבות של טיפול מותאם אישית, מה שלא קרה קודם לכן? ובכן, הסיבה המרכזית לכך היא שבעשורים האחרונים כולנו חווינו כמה מהפכות ששיפרו את החיים שלנו בשורה ארוכה של מובנים. לדוגמה, רשת האינטרנט הפכה את שיתוף המידע לפשוט מאי פעם ומאפשרת לנו לחלוק כמות גדולה של נתונים, שנאספים בכל רחבי העולם, על מנת לנתח אותם ולהפיק תובנות שימושיות.

כך נולד תחום חדש בעולם המכונה "ביג דאטה" ורבים כיום מבינים את הפוטנציאל האדיר שלו בשיפור היכולות של האנושות בתחומים רבים. אם נחזור לדוגמה של הקורונה, זה בדיוק מה שאיפשר למדענים ברחבי העולם למפות בזמן שיא את הגנום של הנגיף הידוע לשמצה SARS-CoV-2 ולפתח כמה חיסונים יעילים – גם זה בזמן שיא. זהו הישג שקבע תקדים היסטורי ומילא את עולם המדע באופטימיות גם לגבי התמודדות עם מגפות עתידיות.

אלמלא שיתוף הפעולה של מדענים מכל רחבי העולם, שניתחו בחנו כמויות אדירות של מידע וחשוב לא פחות, שיתפו זה את זה בממצאים, ההישג לא היה מתאפשר. כך גם בתחומים אחרים, בכל יום נאספת כאמור כמות בלתי נתפסת של מידע על אנשים מכל רחבי העולם. במידע הזה ניתן להשתמש כדי להבין לדוגמה מי בסיכון מוגבר לחלות במחלות שונות, אילו גנים בגופנו מגבירים את הסיכון לסיבוכים בטיפולים רפואיים ואפילו כיצד תרופות פסיכיאטריות צפויות להשפיע על אנשים מרקע מסוים.

רבים בעולם מאמינים שהביג דאטה והאבחון הרפואי הולכים להיות הנושאים שכולם ידברו עליהם בעשור הקרוב ובאלו שיבואו אחריו. זו הסיבה שלא רק חברות רפואיות משקיעות בתחום, אלא גם ענקיות טכנולוגיה כמו גוגל ופייסבוק שרוצות גם הן לקחת חלק במהפכה. ואם כבר דיברנו על גוגל ופייסבוק, מעניין להזכיר במאמר מוסגר שכבר כיום החברות האלו תורמות לשיפור האבחון של מצבים רפואיים ואפילו להתמודדות עם מחלות מדבקות וניתן לזהות דיכאון והתנהגות אובדנית על פי דפוסי התנהגות ברשת פייסבוק. בנוסף, מומחים הציעו בשיא התפרצות מגפת הקורונה כי חיפושים בגוגל עשויים לסייע בזיהוי מוקדי ההתפרצות ואופן התפשטות המגפה.

עוברים מהתקפה להגנה

כל רופא שתדברו אתו כנראה יסכים עם הקביעה הזאת – מניעה היא אסטרטגיה יעילה בהרבה מטיפול בבעיות שכבר מופיעות. גם בעולם הספורט יש משפט ידוע שאומר כי "ההתקפה הטובה ביותר היא הגנה".

אם נחזור למאמר ב-Pharmacy and Therapeutic, אשר סוקר בהרחבה את ההתפתחויות האחרונות בעולם הרפואה המותאמת אישית, נראה כי אחד היתרונות הבולטים של התחום המתפתח הזה קשור בדיוק בזה. במאמר נכתב כי "ממצאים מהעולם האמתי כבר מראים איך רפואה מותאמת אישית מעבירה את הדגש ברפואה מתגובה למניעה".

במילים פשוטות, בדיקות גנטיות פשוטות שנעשות לאנשים רבים, כמו גם ניתוח נתונים סטטיסטיים והערכת סיכונים מחושבת – כל אלו מסייעים למנוע מחלות לפני שהן בכלל מתפרצות, במקום לטפל בהן כשזה הרבה יותר מורכב. הראייה כיום צריכה להיות הוליסטית כאשר הרופא רואה כל פרט אצל המטופל ועושה לו אנליזה מקיפה ויסודית. למשל, בדיקות הדם בשלב האבחון יכולות להצביע על חוסרים, אם זה בהורמונים או בתזונה ולתת מידע רב על מצבו של המטופל. הרופא היום אמור להסתכל על המצב הכלכלי-חברתי-משפחתי של המטופל ולראות אותו כמכלול, מה שיאפשר לייצר פרוטוקול טיפולי מדויק.

אחת הדוגמאות המוכרות והמפורסמות ביותר לכך היא המוטציה הגנטית BRCA1 שמגבירה במידה ניכרת את הסיכון לסרטן השד. הגן הזה התפרסם בעולם בין היתר לאחר שהכוכבת אנג'לינה ג'ולי החליטה לעבור כריתת שד בעקבות הגילוי שלו בגופה ועוררה מודעות בינלאומית לחשיבות הבדיקה הזאת. עם השנים, מאמינים המומחים, יכולות החזוי האלו רק ילכו ויתרחבו, כאשר עוד ועוד גנים ספציפיים בגופנו יאפשרו ניבוי של הסיכוי שלנו לפתח מחלות שונות – ובכך למנוע מהן "להרים ראש".

ובנוסף לשיפור יכולות המניעה, מומחים מדגישים כי רפואה מותאמת אישית תסייע לחברות התרופות לייצר תרופות בטוחות ויעילות יותר – ובמקביל תספק לרופאים גמישות רבה יותר בבחירת הטיפול המתאים לכל אחד מהמטופלים שלהם באופן פרטני. כך גם המטופלים יסמכו יותר על הרופאים ועל הטיפולים ונראה פחות מקרים של אנשים שלא בוטחים בממסד הרפואי ופונים לטיפולים שיעילותם לא הוכחה במחקרים מדעיים.

עוד יתרון חשוב של הרפואה המותאמת אישית טמון ביכולות החיזוי המתקדמות שמתפתחות ומשתכללות כל העת ומאפשרות בין היתר לצמצם את משך הניסויים והמחקרים הקליניים לבחינת יעילותן של תרופות. בנוסף, כיום אם תרופה מסוימת נמצאת יעילה לקבוצה מסוימת של אנשים אבל לא לכלל האוכלוסייה, ניתן להשתמש בה וליהנות מהיעילות שלה בעבור האנשים שלהם היא מתאימה.

התרופות של הדור הבא: יכול להיות שאתם כבר משתמשים בהן?

אתם בטח קוראים את זה ותוהים עכשיו מתי נוכל כבר ליהנות מהיתרונות של הרפואה המותאמת אישית. חשוב להבין בהקשר הזה כי לא מדובר באיזה שינוי דרמטי שיקרה ביום מין הימים בעתיד הרחוק, כאשר אנשים לא יזדקנו ולא יהיו עוד מגפות. רפואה מותאמת אישית היא תפיסה, מתודולוגיה, אשר משנה לאט ובהדרגה את האבחון והטיפול שכולנו מקבלים.

כבר כיום אפשר לראות את ההשפעות החיוביות של המגמה הזאת. חלק מהדוגמאות כבר הצגנו כאן – והנה עוד נתון מעניין שאולי יעורר בכם אופטימיות: במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine, אשר נחשב לאחד מהמובילים בעולם, נכתב: "כיום, כ-10 אחוזים מהתרופות שמוגשות לאישור ה-FDA מכילות מידע פרמקוגנטי – גידול משמעותי מאז שנות ה-90 של המאה הקודמת".

מידע פרמקוגנטי (Pharmacogenomic) עוזר להתאים את התרופות ברמת דיוק גבוהה יותר למטופלים על פי הגנטיקה הייחודית שלהם. עם זאת, מצוין במאמר כי "הנתון הזה אפילו לא מתקרב למיצוי האפשרויות הגלומות ברפואה מותאמת אישית".

לדברי החוקרים, כיום אנחנו רק מתחילים להבין איך להשתמש בכמויות האדירות של הידע שנצבר ברחבי העולם על מנת לדייק ולשפר את יכולות האבחון והטיפול שלנו. אולם חשוב לזכור כי אנחנו חיים בעולם דינמי, שבו שינויים מתרחשים בקצב מהיר ובצורה אקספוננציאלית. לכן, אפשר להעריך בזהירות כי משנה לשנה, היכולות האלו רק ילכו וישתפרו ועם הזמן כולנו נוכל לקבל טיפולים שנכונים לנו יותר, עם פחות תופעות לוואי ועם יעילות רבה יותר.

זו בשורה של ממש לעולם הרפואה שבמשך שנים רבות לאורך ההיסטוריה נצמד לטיפולים אחידים וספציפיים, שניתנו גם לאנשים שהם לא התאימו להם או היטיבו עם מצבם. בעתיד, כך אנחנו מקווים, הטיפול שתקבלו יהיה כזה שהוכח, על פי שורה ארוכה של נתונים שנאספו ברחבי העולם, ככזה שמתאים לפרופיל הגנטי הייחודי שלכם.

המאמר נכתב על ידי צוות התוכן של VIV Blue, בהובלה של ד"ר צחי וידר, פרופ' רפי קרסו וד"ר שון פורטל