האם "מעיין הנעורים" הסתתר במשך כל הזמן הזה ממש מתחת לאף שלנו? זה בדיוק מה שטוענים כמה מומחים בתחום, אשר הוכיחו כיצד שינויים קטנים באורח החיים יכולים להשפיע תוך זמן קצר על ה"גיל הגנטי" בצורה שבהחלט עשויה להפתיע אתכם

לפעמים נדמה כי האדם המודרני הוא מפותח, משכיל ומתקדם מאוד ולעיתים נראה כי על אף ההתקדמות הרבה שעשינו לאורך ההיסטוריה, עדיין לא באמת פיצחנו את כיצד לחיות לנצח. כיום האנושות יכולה להנחית גשושיות על מאדים אך רבים סקפטיים ביכולת האדם לעצור את תהליך ההזדקנות, שכולנו כל כך חוששים מפניו אבל ישנם חוקרים שחשפו שניתן לא רק לעכב את ההזדקנות אלא "להצעיר" אותנו חזרה – פיזית ונפשית.

רובנו עדיין רחוקים מאוד מאיתור אותו "מעיין נעורים", כלומר הנוסחה הקסומה שתבטיח כי נישאר צעירים ובריאים לנצח אבל יחד עם זאת, כיום ישנן יותר ויותר עדויות שמראות  כי גם אם לא נרחץ במעיין הנסתר בקרוב – בכל זאת יש לא מעט דברים שנוכל לעשות כבר עכשיו כדי להאט את קצב ההזדקנות ולהפחית את השפעתה עלינו.

למעשה, כמה מהדברים המשמעותיים ביותר שיכולים לסייע בכך נמצאים כבר עכשיו מתחת לאף שלנו – ולא תאמינו כמה קל להשתמש בהם כדי לשפר את חייכם בהווה ובעתיד. דוגמה מעודדת לכך ניתן למצוא במחקר חדש ומסקרן שפורסם באפריל 2021.

שינויים קטנים באורח החיים שכל אחד יכול לבצע בעצמו

במחקר המדובר, שפורסם בכתב העת Aging, קבוצה של מומחים מארצות הברית, קנדה וישראל, התאגדה כדי לבחון עד כמה התזונה, ההרגלים ואורח החיים שלנו משפיעים על קצב ההזדקנות. החוקרים ביקשו להבין כיצד הגורמים האלו משפיעים עלינו ברמה האפיגנטית, כלומר האופן שבו המידע הגנטי (DNA), בא לידי ביטוי בפועל.

כדי לעשות את זה, הם גייסו 43 גברים בריאים בין הגילים 50 ל-72 וחילקו אותם לשתי קבוצות. בקבוצה אחת, הנבדקים קיבלו הנחיות ממוקדות לשיפור התזונה, השינה וההתעמלות, כמו גם כלים להפחתת לחץ נפשי וחרדה. הם גם הונחו לצרוך תוספי תזונה הכוללים פרוביוטיקה ופיטונוטריאנטים – חומרים כימיים המצויים בצמחים וידועים כבעלי יתרונות בריאותיים משמעותיים. בקבוצה השנייה, קבוצת הביקורת, לא בוצעו שום שינויים מיוחדים והיא שימשה למעקב בלבד.

כדי לבדוק את השפעת השינויים האלו על הנבדקים, החוקרים השתמשו בבדיקות רוק לבחינת ה-DNA שלהם ואופן הביטוי שלו בפועל. הם השתמשו בשיטה ייחודית בשם Horvath DNAmAge clock המאפשרת להעריך את ה"גיל הגנטי" של הנבדקים על סמך בדיקת ה-DNA. לאחר שמונה שבועות, תוצאות המחקר בהחלט היו מובהקות וברורות – והן תאמו להשערה שאיתה יצאו החוקרים לדרך.

במחקר נכתב כי "השינויים בתזונה ובאורח החיים הביאו להפחתה של 3.23 שנים בממוצע ב'גיל הגנטי' של הנבדקים, בהשוואה לקבוצת הביקורת. בנוסף, ה'גיל הגנטי' של הנבדקים הופחת ב-1.96 שנים בממוצע בסוף התוכנית, בהשוואה לגיל הממוצע של אותם הנבדקים בתחילת הדרך". וזה לא הכול. החוקרים הוסיפו כי השינויים הורגשו לא רק בבדיקות הגנטיות, אלא גם במדדים גופניים נוספים כמו שיעור השומנים בדם ושיעור החומצה הפולית.

אז נכון, מדובר במחקר ראשוני יחסית, אך לדברי החוקרים, זהו ככל הנראה המחקר הראשון מהסוג הזה שפורסם בכתב עת מדעי והוכיח קשר ברור בין שינויים בתזונה ובאורח החיים, לבין שינויים חיוביים בקצב ההזדקנות. הם ציינו כי נדרשים מחקרים נוספים כדי להגיע לקביעה חד משמעית בהקשר הזה, אך הממצאים האלו מצטרפים לשורה ארוכה של עדויות נוספות שמראות כי אנחנו בהחלט יכולים להשפיע על קצב ההזדקנות – ולעיתים זה אפילו קל יותר משחושבים.

הכול טוב ויפה – אבל איך עושים את זה בפועל?

המדענים במחקר הנוכחי התבססו על שורה ארוכה של ממצאים קודמים שמראים כי מזונות מסוימים עשויים לשפר את חיינו, להפחית את הסיכון למחלות וגם כאמור, להאט את ההזדקנות.

הנבדקים במחקר הונחו לצרוך יותר "חלבונים רזים" שמקורם בעוף ובדגים, להרבות באכילת ירקות, פירות ועלים ירוקים וכן לאכול עוד שומנים טובים, כמו אלו שניתן למצוא באבוקדו, באגוזים ובזרעים. ניתן דגש מיוחד במחקר למאכלים שמכילים חומצה פולית, ויטמין C, ויטמין A וכן נוגדי חמצון עוצמתיים כמו EGCG שמצוי בתה ירוק.

במקביל, המשתתפים הורו להפחית את צריכת הפחמימות הפשוטות, כמו אלו שאפשר למצוא בלחם לבן, סוכר פשוט, עוגות ומאפים. הם הונחו גם לבצע צום לסירוגין, כדי לשפר את איזון הסוכר בדם. הם גם אכלו בכל יום אבקה המכילה מיצוי של רכיבים חיוניים מפירות וירקות שמועילים לבריאות, לצד, כאמור, תוסף פרוביוטי עם כ-40 מיליון חיידקים טובים.

מבחינת פעילות גופנית, המשתתפים הונחו לבצע 30 דקות של פעילות, 5 ימים בשבוע. הפעילות הייתה אירובית ולא אינטנסיבית מדי – בין 60 ל-80 אחוזים מסף היכולת שלהם. פעילות כזאת יכולה לכלול רכיבה על אופניים, ריצה, הליכה מהירה או אפילו טאי צ'י ויוגה שהוכחו כפעולות שתורמות לבריאות ומשפיעות לטובה על ההזדקנות. לסיום, הם התבקשו להקדיש זמן פעמיים ביום לתרגול נשימות (מדיטציה) במשך 20 דקות. גם זו שיטה שהוכחה במחקרים קודמים ככזאת שמפחיתה לחץ וחרדה ומשפרת את איכות החיים.

המעבר מ"אזורים הכחולים" לערים האפורות והמודרניות

כפי שכבר ציינו, זהו לא המחקר הראשון שמראה כיצד שינויים באורח החיים יכולים להשפיע לטובה על הבריאות וקצב ההזדקנות. לדוגמה, בשנים האחרונות, מדענים רבים מהמערב עוקבים באדיקות אחר תושבי ה"אזורים הכחולים", אזורים פסטורליים ומבודדים ברחבי העולם שבהם תוחלת החיים הממוצעת היא מהגבוהות בעולם.

דן בוטנר, סופר, חוקר וכתב נשיונל ג'יאוגרפיק, היה הראשון לזהות את אותם האזורים ולטיפול בתאי חמצן

 

התחקות אחר סוד הקסם שמאפשר לתושביהם לנהל חיים ארוכים ומאושרים יותר. גם הוא, כמו החוקרים שהובילו את מחקר שסיפרנו לכם עליו, האמין כי הסוד טמון בשילוב האופטימלי בין תזונה, שקט נפשי, פעילות גופנית והרגלים חיוביים. בוטנר נתן דגש גם למשתנה נוסף וחשוב במשוואה הזאת –  קשרים חברתיים ומשפחתיים ענפים, אשר מסייעים לקבל את התמיכה שדרושה לכולנו כדי לחיות טוב יותר.

גם בישראל יש מי שכבר השכילו לקחת חלק במהפכה שתשפיע רבות על העשורים הבאים בחיים של כולנו. אחד מהאנשים האלו הוא ד"ר צחי וידר, שפיתח את VIV BLUE. זו שיטה ייחודית למאבק בהזדקנות, שמבוססת על הידע העדכני ביותר שמגיע מה"אזורים הכחולים", בשילוב טכנולוגיות חדשניות ופורצות דרך למניעת הזדקנות, כמו טיפול חמצן, שיטה עם יעילות מוכחת בתחום.

"כיום אנחנו יודעים להציע את מה שאנחנו מכנים Optimize Medicine, מספר ד"ר וידר. "במילים פשוטות, זוהי אופטימיזציה מתמדת ומקיפה של המערכות הגופניות, המנטליות והרגשיות שלנו. אנחנו עושים את זה לא רק כדי לשפר את הסיכויים של כולנו להאריך ימים, אלא גם להחזיר את הגלגל אחורה, ולהבטיח שהשנים הבאות בחיינו יהיו בריאות, מהנות ומאוזנות יותר בכל המובנים".

לייעוץ רפואי במרכז הרפואי VIV ללא תשלום או התחייבות לחצו כאן>>