רבים סובלים לעיתים מזיעה טורדנית ומציקה – בעיקר בימי הקיץ ותוהים איך אפשר לדעת אם הזיעה היא טבעית או שמדובר בהזעת יתר? היכנסו לקרוא על תהליך האבחון של הזעת יתר ועל אפשרויות הטיפול

הזעה היא פעולה נורמטיבית לחלוטין שכולנו חווים ולעיתים גם סובלים ממנה, בייחוד בימים החמים, או בפעילות גופנית מאומצת. בין אם נתקלתם בעבר במונח "הזעת יתר" ובין אם לא – זה לא תמיד פשוט להבין איפה אתם עומדים בהשוואה לכל השאר ואם אתם באמת סובלים מבעיה שדורשת התייחסות. במדריך הזה נבין בדיוק מה זו הזעת יתר ובאילו מקרים כדאי לשקול התערבות רפואית.

מהן בלוטות הזיעה וכיצד עובד מנגנון ההזעה?

בעוד שחברינו הכלבים מתנשפים כדי לקרר את גופם, לבני האדם יש מנגנון שונה, מורכב ויעיל יותר בתחום הזה – הזעה. בלי הזיעה המושמצת, לגוף שלנו היה קשה עד בלתי אפשרי לצנן את עצמו, אך כמו כל תהליך ביולוגי אחר גם הזעה עלולה לעיתים לצאת מאיזון ולגרום יותר נזק מתועלת.

כדי להבין טוב יותר את מנגנון ההזעה בגופנו ואת הגורמים להזעת יתר  כדאי להכיר את ההבדלים בין שני סוגי בלוטות הזיעה שמרכיבות את המערכת הזאת. בלוטות אקריניות אחראיות על ייצור נוזל הזיעה ופרוסות בכל אזורי הגוף, בעוד שבלוטות אפוקריניות גורמות בעיקר לריח הזיעה הלא נעים ומתרכזות ברובן באזורים כמו בית השחי ואיברי המין. הבלוטות עצמן, נדגיש, אינן מייצרות את הריח, אלא מפרישות חומר שחיידקים מסוימים ניזונים ממנו ומפיקים תגובה כימית שניתן להריח בקלות.

הזעה תקינה מתבטאת בכך שכל הבלוטות בכל אזורי הגוף מפרישות נוזל שמצנן אותנו במינון הנכון והמדויק ביותר. הנוזל הזה מופרש כל הזמן, אך רוב הזיעה מתנדפת לפני שמבחינים בה, כאשר ניתן להרגיש אותה בבירור בעיקר בחשיפה לחום גבוה, לחץ או מאמץ.

מהי הזעת יתר ומדוע היא נגרמת?

את ההסבר הפשוט ביותר להזעת יתר ניתן להסיק משמה – זהו מצב שבו הגוף מפריש יותר זיעה משהוא צריך כדי לצנן את עצמו.

ישנם גורמים רבים שיכולים להוביל להזעת יתר והם כוללים בין היתר: שינויים הורמונליים בגיל ההתבגרות ובגיל המעבר; שימוש בתרופות מסוימות כמו נוגדי דיכאון או טיפולים בסרטן; לחץ נפשי וחרדה; מחלות מסוימות, לרבות תת פעילות של בלוטת התריס; הרגלי תזונה שכוללים בין היתר כמויות גבוהות של קפאין, מזונות חריפים, אלכוהול וסוכר פשוט.

במקרים מסוימים, לא תהיה כלל סיבה רפואית או תזונתית ברורה שאפשר לקשור בינה לבין הזעת יתר. כיום ידוע שהתופעה יכולה להיגרם גם כתוצאה מגנטיקה, השמנת יתר או תופעות אחרות שעדיין לא ידועות לנו. עם זאת, לפני שמטפלים בהזעה, חשוב לבצע בירור רפואי כדי לשלול הימצאות מצבים משמעותיים יותר שאולי לא ידענו עליהם ומחייבים התייחסות.

נדגיש כי אבחון הזעת יתר לא מתבצע באמצעות בדיקה ספציפית ומבוסס בעיקר על חוויה אישית. כלומר, יכול להיות שאתם בריאים לגמרי, אולי אתם אפילו לא מזיעים יותר מאחרים אך אם הבעיה מפריעה לכם, בהחלט ניתן להתייעץ עם רופא כדי לאתר את הדרך להתגבר עליה.

הזעת יתר מקומית והזעת יתר כללית

באופן כללי, הזעת יתר יכולה להופיע במקביל באזורים רבים בגוף או בנקודות ספציפיות שכוללות בעיקר את בית השחי, כפות הידיים, הרגליים והמצח. כאמור, כשסובלים מהזעת יתר בבית השחי, זה יכול להתבטא גם בריח לא נעים, כתוצאה מריכוז גבוה של בלוטות אפוקריניות באזור. ההשערה המרכזית כיום היא שהבלוטות האפוקריניות מייצרות יותר זיעה בגלל תגובה לשינויים במערכת העצבים הסימפתטית. זו מערכת שאמונה על תפקוד מיטבי במצבי לחץ או סכנה ולכן ההזעה המוגברת מתרחשת בין היתר אצל אנשים שסובלים מלחץ נפשי מתמשך.

הזעת יתר ראשונית והזעת יתר משנית

אחרי שהבנו את ההבדלים בין הזעה מקומית והזעה כללית, כדאי להכיר עוד דרך מקובלת לסווג את הזעת היתר ואת הגורמים האפשריים להופעתה:

הזעת יתר ראשונית

לרוב הזעת יתר שמורגשת בעיקר באזור אחד בגוף, כמו בית השחי או כפות הידיים, מוגדרת לרוב כהזעת יתר ראשונית. זה מצב שנפוץ יותר אצל אנשים צעירים בין הגילים 18 עד 39. התופעה מכונה בספרות הרפואית גם כ"הזעת יתר מוקדית" וכיום לא ברור בדיוק מדוע היא מופיעה. עם זאת, השערות שונות גורסות כי התופעה נגרמת בגלל מרכיב גנטי – מכיוון שבשיעור גדול מהמקרים – בין 35 ל-55 אחוז, היא מאובחנת גם אצל בני משפחה נוספים.

הזעת יתר משנית

הזעת יתר משנית מוגדרת כתופעת לוואי של מצב אחר שאפשר להצביע עליו, כמו לדוגמה שינויים הורמונליים, מחלות רקע או נטילת תרופות. גם לתופעה הזאת יכול להיות ביטוי גנטי, אם כי זה פחות סביר. היא מאובחנת יותר אצל בוגרים ועלולה להיגרם גם מנטילת תוספי תזונה, פרקינסון או תופעות גיל המעבר.

כיצד מתבצע תהליך האבחון של הזעת יתר?

אבחון הזעת יתר צריך להתבצע על ידי רופא מומחה, המכיר את התחום ויכול להבין אם מדובר בהזעת יתר ראשונית, שכאמור מהווה בעיה בפני עצמה או בהזעת יתר משנית, אשר עלולה להצביע על מצב רפואי אחר שצריך להתייחס אליו. כשבוחנים כיצד מאבחנים הזעת יתר, ראוי להדגיש כי אין בדיקה שמאפשרת לקבל תוצאה חד משמעית והאבחון מתבצע בעיקר באמצעות תשאול המטופל ובמידת הצורך גם הפניה לבדיקות אחרות לשלילת מצבים רפואיים שעלולים להסתתר מתחת לפני השטח.

כאמור, אם ההזעה המוגברת מפריעה לכם, ניתן לטפל בה גם אם היא לא נגרמת כתוצאה מסינדרום רפואי כלשהו. הזעת יתר היא חוויה סובייקטיבית שתשפיע על אנשים שונים בדרכים שונות.

כיצד מטפלים בהזעת יתר?

אחרי שמבצעים אבחון מקיף של הגורמים להזעה המוגברת, ניתן להתקדם לשלב הטיפול. הטיפול הרפואי בהזעת יתר יתבצע רק לאחר שלילת מצבים רפואיים אחרים שעלולים לגרום לה. הוא יכול לכלול כלים שונים ומושפע בין היתר מהאזור המרכזי שבו מורגשת ההזעה.

אם לדוגמה מדובר בהזעה מוגברת בכפות הידיים או ברגליים, תוכלו להיעזר בטיפול ביתי בשם PalmaDry שפותח על ידי ד"ר צחי וידר וניתן באופן בלעדי במרכז הרפואי VIV. זהו טיפול ברמת כאב נמוכה, שמאפשר להפחית את ההזעה בידיים וברגליים  ללא סיכון להזעה מפצה באזורים אחרים בגוף. עם זאת, כדי לשמור על התוצאות, נדרש טיפול משמר בתדירות של פעמיים בשבוע, שמתבצע כאמור בבית וללא צורך בהגעה למרכז הרפואי.

אם ההזעה מורגשת בעיקר בפנים, ייתכן שיומלץ על טיפול באמצעות הזרקות של בוטולינום טוקסין (בוטוקס). טיפול כזה, כשמבצעים אותו אצל רופא מומחה, מאפשר לבלום את פעילות בלוטות הזיעה בפנים, בצורה שמונעת את ההזעה המוגברת. הטיפול אינו כרוך בכאבים ולכן לא דורש הרדמה, אלא אלחוש מקומי בלבד. הוא נמשך כ-15 דקות באזור המצח או כ-30 דקות באזור הידיים. נדגיש כי ההשפעה שמתקבלת היא זמנית ונמשכת ברוב המקרים כשישה חודשים.

אם אתם סובלים מבעיית הזעת יתר בבית השחי כדאי להכיר את הטיפול החדשני והמתקדם לאזור זה – מירה דריי (MiraDry) שמבוסס על מחקר רב שנים, קבלת אישור מה-FDA ומשרד הבריאות הישראלי ובוצעו עד כה ביותר מ-100,000 מטופלים בישראל בהזעת יתר. הטיפול מאפשר לעצור לצמיתות את הזעת היתר בבית השחי – ומוצע גם הוא במכרז רפואי VIV, המרכז הרפואי היחיד בישראל שזכה להכרה בינלאומית ולדירוג DIAMOND PROVIDER על ביצוע מספר הטיפולים הגדול ביותר במדינה בשיטה הזאת.

אל תתנו להזעת יתר לנהל אתכם. לתיאום ייעוץ ראשוני ללא התחייבות במרכז הרפואי VIV>>