הזעה היא מנגנון חיוני הנועד לווסת את טמפרטורת הגוף. עם זאת, ישנם אנשים הסובלים מתופעה של הזעת יתר, שגורמת יותר נזק מתועלת ומשפיעה לרעה על איכות החיים והבריאות. כדי להתגבר על הבעיה, חשוב להכיר את הגורמים לה ואת הטיפולים המומלצים 

במדינה חמה כמו ישראל הזעה היא חלק בלתי נפרד מהחיים ואף נחשבת למרכיב חיוני בשמירה על טמפרטורת גוף תקינה גם במאמץ ובשהייה ממושכת תחת השמש. בעבור חלק קטן מהאנשים, הזעה יכולה להוות מטרד ולעיתים אף לשבש במידה ניכרת את החיים. כפי שתכף נבין, יש מגוון סיבות להזעת יתר ואם אתם סובלים מהבעיה הזאת – חשוב לבחון אם קיים מצב רפואי אחר שגורם לה ומצריך התייחסות. לאחר שמטפלים בגורמים להזעת יתר, ניתן גם לטפל בבעיה עצמה בצורה פשוטה וידידותית שאולי תפתיע אתכם. הנה כל מה שחשוב לדעת כדי לעשות זאת כמו שצריך.

מהם הגורמים המרכזיים להזעת יתר?

הזעה, כאמור, היא מנגנון חיוני לתפקוד הגוף, והמונח הזעת יתר הוא סובייקטיבי ואינדיבידואלי. כלומר, אין בדיקה אחידה וחד משמעית שעוזרת להבין אם אדם מסוים סובל מהזעה מוגברת אך אם הבעיה מפריעה לכם, זה בהחלט מספיק כדי לפנות לאבחון מעמיק שיעזור לכם להתגבר עליה.

באופן כללי, הזעת יתר מוגדרת כמצב שבו חלה פגיעה באיכות החיים, בתפקוד או אפילו בביטחון העצמי וביכולות החברתיות כתוצאה מההזעה. לצד זאת, ישנם גם כמה סימנים שעלולים להצביע על בעיה חמורה יותר כמו הזעה משמעותית בלילה או הזעה מוגברת במנוחה ובסביבה קרירה. בתהליך האבחון, הרופא יבצע תשאול מקיף כדי לזהות את הגורמים לבעיה, אשר יכולים לכלול בין היתר את הסיבות הבאות:

גנטיקה ומגדר

כיום יודעים להגיד שלהזעת יתר יש ביטוי גנטי. כלומר, אם אחרים במשפחה שלכם סובלים מהבעיה, יכול מאוד להיות שהיא תופיע גם אצלכם. אלו, נדגיש, דווקא חדשות טובות, מכיוון שבמקרה כזה, סביר יותר שההזעה אינה נגרמת כתוצאה ממחלה או מצב רפואי מורכב אחר שמצריך התייחסות. חשוב לציין כי הזעת יתר נפוצה יותר בקרב גברים, אם כי גם נשים לא מעטות סובלות ממנה.

גיל המעבר

הזעת יתר היא גם חלק טבעי ובלתי נפרד מתופעות גיל המעבר שמופיעות אצל נשים רבות. זה המקום להדגיש שלא כל אישה תחווה הזעה מוגברת בגיל המעבר ובכל מקרה, אצל רוב הנשים שכן יסבלו מכך, הבעיה צפויה לחלוף מעצמה בשלב כלשהו. אם הבעיה אינה חולפת כמובן שמומלץ לפנות לייעוץ רפואי ולטיפול בהזעת יתר.

הרגלי תזונה ושתייה

אכילת מזונות עתירי סוכר פשוט, מאכלים חריפים וכן ומשקאות המכילים כמויות גבוהות של קפאין או אלכוהול, עלולים להגביר את ההזעה וגם להשפיע על הריח של הזיעה. בנוסף, כשאנחנו לא שותים מספיק מים, הגוף עלול לעבוד יותר קשה כדי לקרר את עצמו ובאופן אירוני למדי – דווקא להגביר את כמות הזיעה. כשמקפידים לשתות מספיק נוזלים לאורך היום, הגוף גם מקרר את עצמו ביעילות רבה יותר וגם מסלק יותר חומרים דרך השתן, במקום לסלק אותם באמצעות הזיעה.

מצבי סטרס

לחץ נפשי וחרדה נמנים עם הבעיות הנפוצות ביותר של אנשים בעולם המערבי ומחקרים מראים כי הם עלולים לגרום לשורה של סיבוכים, מחלות ותופעות לא נעימות. כולנו יודעים שלחץ נפשי גורם לנו להזיע יותר וזה ניכר גם בנתונים רשמיים על התופעה. החדשות הטובות הן שאם הגורם המרכזי להזעה הוא לחץ וחרדה, כיום ניתן בהחלט לשלוט בצורה טובה יותר בתופעות האלו באמצעות טכניקות הרפיה וטיפולים שיעילותם הוכחה מחקרית.

מחלות רקע ומצבים רפואיים ייחודיים

הזעת יתר עלולה, במקרים מסוימים, להיות תופעת לוואי של בעיה עמוקה יותר שמתפתחת ללא ידיעתנו. אחד המצבים שעלולים להתבטא גם בהזעה מוגברת הוא תפקוד לקוי של בלוטת התריס. זו בלוטה שממלאת תפקיד חשוב בוויסות ההורמונים בגוף ולכן כשהיא לא פועלת כשורה, זה עשוי לגרום לשיבושים הורמונליים שמתבטאים גם בהזעה חריגה. גם מצבים אחרים ונפוצים יותר כמו משקל עודף מגבירים את השכיחות של הזעת יתר, אך לצד אלו קיימים מצבים נוספים שחשוב לשלול, בעזרת רופא מומחה כמובן, לפני שמטפלים בהזעה עצמה.

תרופות

חלק מהתרופות שאנשים נוטלים באופן קבוע, עלולות לגרום גם לשינויים במנגנון ההזעה. אם אתם נוטלים תרופות בקביעות, חשוב לקרוא על תופעות הלוואי שלהן ובכל מקרה להתייעץ עם רופא אם אתם חווים שינויים משמעותיים שמפריעים לכם. חלק מהתרופות שעלולות לגרום להזעה מוגברת כוללות טיפולים מסוימים לדיכאון וכן תרופות לסוגים שונים של סרטן.

דרכי הטיפול בהזעת יתר

אחד המאפיינים הבולטים של הזעת יתר הוא האזורים בגוף שבהם היא מופיעה. התופעה יכולה להתבטא בהזעת יתר בבית השחי, במצח, בכפות הרגליים או בהזעת יתר בידיים. להזעה המוגברת באזורים הספציפיים האלו ובעיקר בבית השחי ובידיים, אין ערך משמעותי לקירור הגוף והיא מושפעת בעיקר מפעילות חריגה של מערכת העצבים, אשר יכולה להופיע בגלל כל אחד מהמצבים שפירטנו כאן, או מסיבות אחרות שלא תמיד יהיו ברורות לנו.

לכן, לאחר שהרופא בדק אתכם ושלל מצבים רפואיים שעלולים לגרום להזעה, ניתן לטפל בבעיה בצורה ממוקדת באזורים שבהם היא מופיעה. כדי שהטיפול יהיה יעיל, חשוב לוודא שהוא מתוכנן בצורה הוליסטית ובהתאמה אישית. זאת מכיוון שהזעת יתר היא כאמור חוויה סובייקטיבית שמושפעת מגורמים רבים וניתן להשפיע עליה באמצעות שורה ארוכה של כלים – מטכניקות הרפיה, דרך טיפול רגשי ושיפור התזונה ועד להליכים רפואיים ממוקדים.

אחת הדרכים הרפואיות לטיפול בהזעת יתר בבית השחי, בידיים או באזורים ספציפיים אחרים מתבססת על טכנולוגיה ייחודית בשם MiraDry (מירה דריי). זהו טיפול חדשני שפותח בארצות הברית ואושר על ידי ה-FDA. כיום, זהו אחד הכלים היחידים שמשפיעים על ההזעה המוגברת וגם מונעים את הריח החריף של הזיעה – בלי לפגוע במנגנון הקירור החיוני של הגוף.

זוהי שיטת טיפול לא פולשנית, אשר במסגרתה מבצעים חימום מבוקר של האזור באמצעות אנרגיה אלקטרומגנטית. כך ניתן להמיס ביעילות את בלוטות הזיעה האקריניות, שמייצרות את נוזל הזיעה, וכן את הבלוטות האפוקריניות, אשר גורמות להזעה המוגברת ולריח הלא נעים. ההליך כולל שני טיפולים שנמשכים כשעה ואינו כרוך בכאבים ובסיכונים.

הטיפול ב"מירה דריי" נמצא יעיל במחקרים קליניים רבים. ב-VIV בוצעו מעל 100,000 טיפולים בהזעת יתר. זהו המרכז הרפואי היחיד בישראל שזכה לדירוג DIAMOND PROVIDER מהחברה שפתיחה את הטיפול, על ביצוע מספר הטיפולים הגדול במדינה. טיפול במכשור חדשני ומתקדם שאושר על ידי FDA ומשרד הבריאות הישראלי.

סובלים מהזעת יתר? פנו לייעוץ רפואי במרכז הרפואי VIV ללא תשלום או התחייבות>>