בשביל חלק מהאנשים, ההחלמה מקורונה מהווה רק את ראשיתה של התמודדות חדשה ומאתגרת לא פחות. עייפות מתמשכת, קושי בביצוע פעולות יומיומיות ופגיעה בתפקוד המוח הן רק חלק מהתופעות שמלוות רבים מהמחלימים. כעת חוקרים בוחנים את יעילותו של טיפול באמצעות חמצן בלחץ מתון, שעשוי לשנות את התמונה העגומה

עד שנת 2019, נגיפים ממשפחת הקורונה היו קשורים בעיקר למחלות קלות בדרכי הנשימה העליונות. מחלת Covid-19 שנכנסה לחיינו בתקופה ההיא, נחשבת חדשה ולא מוכרת לעולם המדע. רק היום אנחנו רק מתחילים להבין עד כמה היא משפיעה על החולים ועל המחלימים ממנה בטווח הארוך.

כיום, לאחר המרוץ הגלובלי המוצלח למציאת חיסון והמרוץ שעדיין מתנהל למציאת תרופה יעילה, נרשם מאמץ עולמי נוסף לאיתור דרכים יעילות להתגברות על "קורונה מתמשכת", שעלולה להיות מאתגרת אפילו יותר מהמחלה האקוטית במקרים מסוימים.

 

 

 

מה זה "קורונה מתמשכת" וכיצד היא משפיעה על המחלימים?

כולנו כבר יודעים שנגיף הקורונה, או בשמו הרשמי SARS-CoV-2 גורם לפגיעה בדרכי הנשימה ובעיקר ברֵאוֹת. אנחנו גם יודעים שהתסמינים הבולטים ביותר של מחלת הקורונה כוללים שיעול, קוצר נשימה, חום גבוה, חולשה ועייפות.

כשאנשים נדבקים בנגיף, הם עלולים לסבול ממחלה אקוטית שתימשך בין כמה ימים לשבועיים, או יותר במקרים חמורים. ההידרדרות במחלה יכולה להיות פתאומית, אך מי שמחלים, מאמין שהסכנה ברובה כבר חלפה. אולם אצל חלק מהחולים עלול להתפתח מצב המכונה "קורונה מתמשכת" או "קורונה כרונית" (Long Covid). בשונה מהמחלה האקוטית שמוכרת היטב, התסמינים של המצב הכרוני הזה עדיין אינם מוכרים לאנשים רבים ועלולים להיות מבהילים ומשמעותיים לא פחות.

על פי נתונים מוקדמים של המכונים הלאומיים לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית (CDC), בין 10 ל-20 אחוזים מהמחלימים מקורונה עלולים לסבול מתסמינים ממושכים של המחלה, שיהיו שונים מאוד מהתסמינים שכל כך מאפיינים את המחלה האקוטית.

במקרה של "קורונה מתמשכת", התסמינים כוללים בעיקר נזקים נוירולוגיים, לרבות ירידה בתפקוד הקוגניטיבי, חולשה, עייפות, בעיות שינה, כאבי ראש, בלבול, סחרחורות ועוד. במחקר מדאיג שנערך באחרונה ובחן נתונים על יותר מ-84 אלף בני אדם שהחלימו מקורונה, נמצא כי בקרב רבים מהם נרשמה ירידה בתפקוד המוח. הירידה הזאת נרשמה גם בקרב רבים שסבלו ממחלה קלה יחסית ואפילו לא נדרשו לאשפוז בבית חולים.

הנתונים האלו מדאיגים ביותר בהתחשב בעובדה שמדובר במגפה עולמית, אשר מדביקה ותדביק עוד רבים ברחבי הגלובוס. הפגיעה ארוכת הטווח שהיא ככל הנראה מייצרת בקרב המחלימים יכולה לטמון בחובה השפעות מרחיקות לכת – לא רק על אותם המחלימים, אלא על מערכות הבריאות ועל היבטים נוספים ורבים בהתנהלות של האנושות בטווח הארוך. לכן, מדענים רבים מבינים כי חשוב למצוא טיפולים יעילים שיפחיתו את התסמינים האלו וישפרו את איכות החיים והבריאות של המחלימים.

האם טיפול בחמצן הוא התשובה שחיפשו המומחים?

כאמור, קורונה היא מחלה חדשה ולכן המחקרים שנערכים עליה ועל התסמינים שמופיעים לאחר השלב האקוטי שלה, עדיין נמצאים בשלבים מוקדמים שלא מאפשרים לגבש מסקנות חד משמעיות. עם זאת, כיום מדענים ורופאים יכולים להעריך מהן השיטות שנכון להתמקד בהן כדי לטפל ביעילות בתסמיני המחלה, על פי ניסיון העבר בטיפול בתסמינים הנפוצים ביותר שלה.

טיפול בחמצן בלחץ מתון נחשב בשנים האחרונות לשיטה יעילה ביותר לטיפול בשורה של בעיות שמופיעות בשיעורים גבוהים גם בקרב מחלימים מקורונה. בטיפול כזה משתמשים בחמצן בריכוז גבוה– אשר מוזרם לתוך הריאות בלחץ מתון (תא חמצן) כדי להגביר את קצב העברת החמצן לכל תאי הגוף.

בינואר 2021, החל מחקר מסקרן בנושא כאן בישראל, שמנוהל על ידי קבוצת חוקרים מהמרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) בהובלת פרופ' שי אפרתי. למחקר גויסו 70 נבדקים שהחלימו מקורונה וסובלים מתסמיני "קורונה מתמשכת" (Long Covid), על מנת להעריך כיצד הטיפול בחמצן בלחץ מתון ישפיע על התסמינים ארוכי הטווח שהם מתמודדים איתם. המחקר נמצא כיום בעיצומו והוא צפוי ולהסתיים רק ב-2023, אך על פי הערכות המומחים, מדובר בהחלט בכלי מבטיח שעשוי להשיג את השיפור המיוחל במצבם של המחלימים.

 

לפרטים נוספים וייעוץ עם נציג בנושא תא חמצן- לחץ כאן!

 

 

למה המומחים מאמינים כל כך בטיפול הזה?

בעוד ש"קורונה מתמשכת", היא מצב חדש יחסית ברפואה, התסמינים שלה לא זרים לרופאים, ובעצם גם לכל אחד מאיתנו. עייפות כרונית, בלבול, חרדה וחולשה תמיד היו בעיות נפוצות ביותר – וכיום יש לא מעט הוכחות כי הטיפול בחמצן בלחץ מתון עשוי לסייע לפתור אותן או לכל הפחות להפחית את עוצמתן.

כדי להבין למה זה קורה, ראשית חשוב להבין למה מחלת הקורונה בכלל גורמת לנזק נוירולוגי ולכל התופעות שהזכרנו כאן. כשהנגיף חודר לגוף, מערכת החיסון נלחמת בו באמצעות תהליך דלקתי שגורם לקרישיות יתר של כלי הדם (Hypercoagulability). המצב הזה מייצר שיבושים בזרימת הדם שעלולים להשפיע על תהליכים רבים בגוף, בהם גם על תפקוד מערכת העצבים. במקרים מסוימים, התגובה החיסונית לנגיף תכלול גם "סערת ציטוקינים" (תגובת יתר של המערכת החיסונית), שהיא תגובה ביולוגית קיצונית, אשר במקרים רבים גורמת יותר נזק מתועלת.

כשמזרימים לתוך הגוף חמצן בשיעור גבוה ובלחץ מתון, ניתן להפחית את התהליך הדלקתי שגורם לפגיעה נוירולוגית ולעוד שורה של תופעות לא סימפטיות שמופיעות כאמור בעקבות המלחמה העיקשת של הגוף בנגיף. בנוסף, כבר הוכח בעבר שטיפול בחמצן בלחץ מתון עשוי "להפעיל" גנים רדומים שרגישים לחמצן, אשר בין היתר "מעוררים" תאי גזע רדומים אשר תורמים להפחתת דלקות בגוף ולהאצת ההחלמה.

כתוצאה מכך, מחקרי עבר הראו כי הטיפול בחמצן בהחלט עשוי לשפר את היכולות הקוגניטיביות, להפחית תסמינים של דיכאון וחרדה ולחזק את מערכת החיסון. תא החמצן משמש בשנים האחרונות ככלי יעיל גם לטיפול במי שסובלים מעייפות מתמשכת ומחוסר אנרגיה. זו הסיבה שגם ספורטאי על ואמנים מפורסמים עושים בו שימוש באופן קבוע. חשוב לוודא שאם וכאשר בחרתם להתחיל טיפול בתא חמצן, תעשו זאת במוסד אמין ומקצועי עם רופאים מיומנים בתחום, כפי שתוכלו למצוא במרכז VIV – המרפאה הגדולה בישראל בתחום זה, הפועל תחת שרביט ניהולו של ד"ר צחי וידר, מומחה מוביל לטיפולי אסתטיקה מתקדמת בעל ותק של למעלה מ-20 שנה בתחום ולצדו פרופ' מנחם נשר, מנהל המרפאות לניצוחי לב וריאות במרכז הרפואי איכילוב ומומחה ברפואה היפרברית ופרופ' פיני הלפרין, רופא רשות הצלילה ומנהל המחלקה לרפואה דחופה בביה"ח "איכילוב".

על אף שייקח עוד זמן עד שהמחקר על הטיפול בקורונה מתמשכת יושלם, ניתן בהחלט לגלות אופטימיות זהירה ולקוות כי הטיפול בחמצן בלחץ מתון יאפשר למחלימים מקורונה לנהל חיים טובים ובריאים יותר לאחר ההתמודדות עם הנגיף ששינה את עולמנו לבלי היכר.

 

לפרטים נוספים וייעוץ עם נציג בנושא תא חמצן- לחץ כאן!

 

    השינוי שלך מתחיל כאן!

    אתם מוזמנים להתקשר 2345* או להשאיר פרטים ואנחנו כבר נדאג לשאר